Maanantai 27.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Luottamus talouteen

Kauppa
Monet suomalaiset luottavat talouteen ja aikovat ostaa uusia tavaroita. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaiset luottavat taas talouteen. Moni suomalainen uskoo, että oma talous ja myös koko Suomen talous menevät nyt hyvään suuntaan.

Asiassa on tapahtunut nopea muutos. Keväällä koronakriisin pahimpaan aikaan suomalaiset luottivat talouteen tosi vähän.

Muutos näkyy niin, että monet suomalaiset aikovat nyt käyttää rahaa uusiin tavaroihin. Monet aikovat myös ottaa lainaa ja ostaa uuden auton tai asunnon.

Tiedot ovat Tilastokeskuksen tutkimuksesta.

Koronatartunnat

Matkustajia maskeissaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla 17. heinäkuuta.
Korona ei ole päässyt leviämään Suomessa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kertonut maanantaina, että Suomessa on 5 uutta koronatartuntaa. Koronatartuntoja on Suomessa yhteensä noin 7400.

Uusia koronakuolemia ei ole. Tähän mennessä 329 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Rajavalvonta

Finnairin lentokone Helsinki-Vantaan lentoasemalla Vantaalla 3. heinäkuuta.
Matkustajien pitää pysyä kotona karanteenissa 2 viikkoa, jos he palaavat Itävallasta, Sloveniasta tai Sveitsistä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomen rajavalvonnassa on tapahtunut maanantaina muutoksia.

Suomi on tiukentanut rajavalvontaa Suomen ja 3 Euroopan maan välillä koronan takia. Maat ovat Itävalta, Slovenia ja Sveitsi. Näissä maissa koronatartunnat ovat lisääntyneet.

Suomalaiset voivat edelleen palata näistä maista kotiin. Viranomaiset kuitenkin suosittelevat, että he pysyvät matkan jälkeen 2 viikkoa kotona karanteenissa. Näin halutaan estää koronaviruksen leviäminen.

Liikenne Suomen ja monien Euroopan maiden välillä on jo vapaata, koska koronatilanne on parantunut. Jos koronatilanne pahenee uudelleen jossakin maassa, Suomi tiukentaa rajavalvontaa, kuten nyt Itävallan, Slovenian ja Sveitsin liikenteessä.

Rattijuopot kesällä

Rattijuopumusvalvonnan pistokoe Helsingissä juhannuspäivänä. Rekisterikilpi kuvassa on sumennettu.
Puhalluskoe näyttää nopeasti, onko kuljettaja juonut alkoholia. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Poliisi etsii tällä viikolla liikenteestä rattijuoppoja. Poliisi etsii rattijuoppoja puhalluskokeilla, jotka näyttävät, onko autoilija juonut alkoholia.

Poliisi etsii rattijuoppoja erityisesti paikkakunnilla, joissa on paljon kesämökkejä. Kesällä rattijuoppoja on liikenteessä yleensä enemmän kuin muina aikoina.

Auringonlasku Utsjoella

Kuvassa on yötön yö Rovaniemellä kesäkuussa 2020.
Utsjoen yötön yö on nyt ohi. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Aurinko on laskenut Utsjoella ensimmäisen kerran yli 2 kuukauteen. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta.

Edellisen kerran aurinko laski Utsjoella toukokuun 16. päivä. Aurinko siis pysyi taivaalla 72 vuorokautta.

Yö on Utsjoella vielä lyhyt. Sunnuntain ja maanantain välinen yö kesti alle tunnin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä