Maanantai 27.9.2021 (radio)

Ruoka-apu

Ihmisiä leipäjonossa
Suomessa on paljon järjestöjä, jotka jakavat ruoka-apua. Kuva: YLE

Köyhien ihmisten ruoka-apua päätyy Suomesta ulkomaille.

Ylen MOT kertoo, että Suomesta viedään hävikkiruokaa ulkomaille jo miljoona kiloa vuodessa. Ruokaa viedään pääasiassa Baltian maihin. Ainakin Virossa suomalaisesta lahjoitusruuasta pyydetään myös rahaa.

Suomessa ruoka-apuun käytetään myös veronmaksajien rahaa. Ensi vuonna ruoka-apuun käytetään noin pari miljoonaa euroa valtion rahaa. Lisäksi tukea tulee kuntien ja EU:n kautta.

Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Henna Leppämäki sanoo, että jos ruokaa viedään pois maasta, siihen ei saa käyttää valtion tukea.

Poliisien määrä

Poliisin virkamerkki
Poliisien määrä vähenee ensi vuonna. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Poliisien määrää aiotaan vähentää.

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen sanoo, että ensi vuonna poliiseja on ehkä jopa 250 vähemmän kuin nyt. Myös poliisikoulun aloituspaikkoja voidaan vähentää.

Poliisien määrää pitää vähentää, koska rahat eivät riitä. Tänä vuonna poliisin toimintaan käytetään noin 838 miljoonaa euroa. Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä poliisille on myönnetty noin 808 miljoonaa euroa.

Ammattibarometri

hitsaaja työssään
Hitsaajista on pulaa. Kuva: Mikko Koski / Yle

Noin 50 eri ammattia kärsii työvoimapulasta. Työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometri kertoo, että pulaa on esimerkiksi siivoojista ja hitsaajista.

Eniten pulaa työvoimasta on terveydenhuollon ja sosiaalityön ammateissa. Pulaa on esimerkiksi sairaanhoitajista, lääkäreistä, puheterapeuteista ja psykologeista.

Sen sijaan ylitarjontaa on etenkin sihteereistä, vaattureista sekä median- painoalan, taiteen ja kulttuurialan ammattilaisista.

SPD voitti saksan vaalit

Saksan vaalit

SPD:n Olaf Scholz vaalivalvojaisissa
Olaf Scholz on SPD:n ehdokas liittokansleriksi. Kuva: Focke Strangmann / EPA

Saksassa sosiaalidemokraattinen SPD-puolue on voittanut parlamenttivaalit. SPD sai noin 26 prosenttia äänistä. Kristillisdemokraatit sai toiseksi eniten ääniä, noin 24 prosenttia. Tulos on kuitenkin kristillisdemokraateille historiallisen huono.

Uusi liittokansleri eli pääministeri ratkeaa vasta hallitusneuvotteluissa. Hallitusneuvotteluista odotetaan vaikeita.

SPD:n kansleriehdokas Olaf Scholz on kertonut, että hän haluaa muodostaa hallituksen yhdessä vihreiden ja liberaalipuolue FDP:n kanssa.

Tiistain sää

Suomen sääkartta.
Kuva: Yle

Huomenna tiistaina koko maassa on poutaa. Pohjoisessa paistaa aurinko, muualla on pilvisempää.

Lämpötila on päivällä 10 ja 15 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä