Maanantai 28.11.2022 (radio)

Suomalaisten luottamus talouteen

Henkilö maksaa ostoksia maksupäätteellä.
Suomalaisten mielestä nyt on huono aika ostaa tavaroita, auto tai asunto, koska talous on epävarmaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaisten luottamus talouteen on huonontunut tosi paljon. Suomalaiset luottavat omaan talouteen ennätysvähän. Näin kertoo uusi kysely. Myös odotukset Suomen taloudesta ovat heikkoja. 

Suomalaisten odotukset taloudesta alkoivat laskea, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan maaliskuussa. Sodan takia hinnat nousevat ja taloudessa on paljon epävarmuutta.

Monet suomalaiset kokevat, että nyt on huono aika ostaa tavaroita, auto tai asunto. Myös firmojen luottamus talouteen on laskenut monilla aloilla.

Koronaprotestit Kiinassa

På bilden ses demonstranter hålla vita blanka papper under en protest i Peking mot Kinas covidpolicy.
Mielenosoitus Shanghaissa. Kuva: EPA-EFE

Kiinassa poliisi on lisännyt turvallisuustoimia mielenosoitusten takia. Kiinassa on ollu viime päivinä mielenosoituksia, koska kiinalaiset ovat kyllästyneet pitkiin koronarajoituksiin. Kiinassa on ollut tiukat koronarajoitukset ja liikkumisrajoituksia jo 3 vuotta. 

Mielenosoituksia on ollut viime päivinä eri puolilla Kiinaa esimerkiksi Shanghaissa, Pekingissä ja Wuhanissa. 

Poliisi on pidättänyt mielenosoittajia. Britannian yleisradiofirma BBC sanoo, että Kiinan poliisi pidätti Shangaissa myös BBC:n toimittajan, joka seurasi protesteja. 

Ulkoministeri Haaviston vierailu Kiovaan

Baltian maiden ja pohjoismaiden ulkoministerit Kiovassa
Pohjoismaiden ja Baltianmaiden pääministerit vierailivat maanantaina Kiovassa. Kuva: Kostjantyn Iljanok / Yle

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto on vieraillut maanantaina Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa. Vierailuun osallistui ulkoministereitä Pohjoismaista ja Baltianmaista. 

Ulkoministerit keskustelivat Kiovassa Ukrainan auttamisesta. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Suomella on hyvät valmiudet osallistua Ukrainan jälleenrakentamiseen. 

Ukraina pelkää, että Venäjä valmistelee uusia ohjusiskuja Ukrainaan. Ukrainan armeija sanoo, että esimerkiksi Mustallemerelle on tullut Venäjän sotalaiva, joka voi ampua ohjuksia 

Ukrainan pakolaiset Suomessa

Pyyhkeitä valmiina hätätilamajoitukseen saapuville pakolaisille.
Suomi voi majoittaa ainakin 10 000 Ukrainan pakolaista. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Suomi voi majoittaa talvella yli 10 000 Ukrainan pakolaista. Näin kertoo maahanmuuttovirasto Migri. Suomi voi järjestää ukrainalaisille myös lisää paikkoja, jos paikkoja tarvitaan lisää. 

Migri on kilpailuttanut Suomessa monia paikkoja, joihin voidaan järjestää majoitusta Ukrainan pakolaisille. 

Suomesta on tänä vuonna hakenut tilapäistä suojelua tai turvapaikkaa yli 44 000 ukrainalaista. Tulijoita on ollut syksyllä noin 500 viikossa. Sisäministeriö arvioi, että ensi vuonna Suomeen tulee Ukrainasta ehkä 30 000-40 000 ihmistä. 

Sää

Tiistain sääkartta.
Tiistaina on pilvistä koko maassa.

Sää on tiistaina pilvinen. Enimmäkseen on poutaa eli ei sada. Paikoin sataa vähän lunta. Lämpötila on etelässä noin 0 astetta, muualla on vähän pakkasta. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä