Maanantai 28.11.2022 (radio)
Suomalaisten luottamus talouteen
Suomalaisten luottamus talouteen on huonontunut tosi paljon. Suomalaiset luottavat omaan talouteen ennätysvähän. Näin kertoo uusi kysely. Myös odotukset Suomen taloudesta ovat heikkoja.
Suomalaisten odotukset taloudesta alkoivat laskea, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan maaliskuussa. Sodan takia hinnat nousevat ja taloudessa on paljon epävarmuutta.
Monet suomalaiset kokevat, että nyt on huono aika ostaa tavaroita, auto tai asunto. Myös firmojen luottamus talouteen on laskenut monilla aloilla.
Koronaprotestit Kiinassa
Kiinassa poliisi on lisännyt turvallisuustoimia mielenosoitusten takia. Kiinassa on ollu viime päivinä mielenosoituksia, koska kiinalaiset ovat kyllästyneet pitkiin koronarajoituksiin. Kiinassa on ollut tiukat koronarajoitukset ja liikkumisrajoituksia jo 3 vuotta.
Mielenosoituksia on ollut viime päivinä eri puolilla Kiinaa esimerkiksi Shanghaissa, Pekingissä ja Wuhanissa.
Poliisi on pidättänyt mielenosoittajia. Britannian yleisradiofirma BBC sanoo, että Kiinan poliisi pidätti Shangaissa myös BBC:n toimittajan, joka seurasi protesteja.
Ulkoministeri Haaviston vierailu Kiovaan
Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto on vieraillut maanantaina Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa. Vierailuun osallistui ulkoministereitä Pohjoismaista ja Baltianmaista.
Ulkoministerit keskustelivat Kiovassa Ukrainan auttamisesta. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Suomella on hyvät valmiudet osallistua Ukrainan jälleenrakentamiseen.
Ukraina pelkää, että Venäjä valmistelee uusia ohjusiskuja Ukrainaan. Ukrainan armeija sanoo, että esimerkiksi Mustallemerelle on tullut Venäjän sotalaiva, joka voi ampua ohjuksia
Ukrainan pakolaiset Suomessa
Suomi voi majoittaa talvella yli 10 000 Ukrainan pakolaista. Näin kertoo maahanmuuttovirasto Migri. Suomi voi järjestää ukrainalaisille myös lisää paikkoja, jos paikkoja tarvitaan lisää.
Migri on kilpailuttanut Suomessa monia paikkoja, joihin voidaan järjestää majoitusta Ukrainan pakolaisille.
Suomesta on tänä vuonna hakenut tilapäistä suojelua tai turvapaikkaa yli 44 000 ukrainalaista. Tulijoita on ollut syksyllä noin 500 viikossa. Sisäministeriö arvioi, että ensi vuonna Suomeen tulee Ukrainasta ehkä 30 000-40 000 ihmistä.
Sää

Sää on tiistaina pilvinen. Enimmäkseen on poutaa eli ei sada. Paikoin sataa vähän lunta. Lämpötila on etelässä noin 0 astetta, muualla on vähän pakkasta.