Maanantai 28.12.2015 ilta

Humalaisten miesten huonoja ideoita

Niinsalon vastaanottokeskus palaa
Kankaanpäässä paloi tyhjä vastaanottokeskus. Kuva: Katja Halinen / Yle

Poliisi sanoo, että Suomen vastaanottokeskuksissa ovat tehneet ilkivaltaa miehet, jotka ovat humalassa saaneet huonon idean.

Vastaanottokeskuksiin on heitetty polttopullo tai tehty joku muu isku noin kymmenen kertaa tänä vuonna. Poliisi sanoo, että yleensä iskun on tehnyt humalassa mies, joka on rasisti tai ei halua ulkomaalaisia Suomeen. Nämä miehet eivät tunne toisiaan ja he eivät kuulu mihinkään rasistien järjestöön.

Mies, joka yritti sytyttää vastaanottokeskuksen tuleen Kouvolassa, joutui vuodeksi vankilaan.

"Joidenkin puheessa kuuluu rasismi"

Arkkiatri Risto Pelkonen
Arkkiatri Risto Pelkonen. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Tunnettu lääkäri, arkkiatri Risto Pelkonen ei pidä siitä, miten jotkut suomalaiset puhuvat turvapaikanhakijoista.

Pelkonen ymmärtää, jos joku suomalainen pelkää esimerkiksi, että kaikille ei riitä työpaikkoja. Mutta Pelkonen sanoo, että joidenkin suomalaisten puheessa kuuluu rasismi. Jopa jotkut poliitikot ajattelevat, että kaikki ihmiset eivät ole samanarvoisia.    

Pelkonen sanoo, että myös suomalaiset pakenivat sotaa 1940-luvulla. Arkkiatri Pelkonen sanoo, että nyt on suomalaisten vuoro auttaa niitä, joilla on hätä. 

Irakin armeija valtasi Ramadin

sotilas tekee voitto-merkin kädellään
Irakin armeijan sotilaita Ramadissa sunnuntaina. Kuva: Ahmad Al-Rubaye / AFP

Irakin armeija sanoo, että se on vallannut Ramadin kaupungin takaisin Isis-terroristeilta. 

Isis-terroristit valtasivat Ramadin viime keväänä. Se oli Irakin armeijalle iso tappio. Nyt Irakin armeija on taistellut melkein kaksi kuukautta ja yrittänyt ajaa Isisin miehiä pois Ramadista. Kaupungissa on ehkä vielä piilossa Isis-terroristeja.

Ramadin kaupunki sijaitsee sadan kilometrin päässä Bagdadista.

Lunta etelän mäkiin

Lumetusta Sipoon Talmassa.
Mäki saa lumipeitteen Sipoossa. Kuva: Yle

Etelä-Suomen hiihtokeskuksiin tehdään nyt koneilla lunta.

Kun tuli pakkanen eli ilma kylmeni nollan asteen alapuolelle, vedestä voi tehdä koneella lunta ja puhaltaa sitä mäkeen. Näin ihmiset voivat laskea mäkeä suksilla ja pulkalla.

Tuuli teki jäätaidetta

Auringon kultaama jääkimpale.
Kuva: Päivi Leinonen

Nyt kannattaa mennä meren ja järvien rantaan katsomaan jäätaidetta.

Jos järvi ei ole vielä jäässä, kova tuuli on ehkä tehnyt sen rantaan jääpatsaita. Tuuli roiskii vettä kasvien ja kivien päälle, ja vesi jäätyy siihen. Auringonvalo saa jään kiiltämään ja muuttamaan väriä.

Jäiset pöllit rantavesissä.
Kuva: Kalevi Elmala
 

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä