Maanantai 2.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronaluvut

Koronanäytteenottoa Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa 21.7.2021.
Koronatestipiste Tampereella. Kuva: Antti Eintola / Yle

Suomessa on ilmoitettu yli 300 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi maanantaina, että uusia koronatartuntoja on 345.

Suomesta on löydetty korona-aikana yhteensä noin 108 000 koronatartuntaa.

Sairaaloissa koronapotilaiden määrä on kasvanut. Sairaalahoidossa on nyt yli 90 koronapotilasta.

Karanteeniaika

Opiskelija Ida Kettuoja on karanteenissa Vaasassa
Karanteenissa pysytään kotona. Kuva: Anna Wikman / Yle

Karanteeniaika voi lyhentyä ihmisillä, jotka ovat altistuneet koronalle eli ehkä saaneet koronatartunnan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee, että karanteenin kesto on 10 päivää, ei enää 14 päivää niin kuin ennen. Karanteenista päättää kuitenkin aina lääkäri.

Ihmisen pitää pysyä kotona, kun hän on karanteenissa. Jos koronatestitulos on 6 karanteenipäivän jälkeen negatiivinen, karanteenista voi päästä pois. Negatiivinen koronatestitulos tarkoittaa, että ihminen ei ole sairastunut koronaan.

Lyhyempi karanteeniaika koskee vain ihmisiä, jotka ovat voineet saada koronatartunnan. Koronasairaiden eristysaika ei muutu.

Yötyö

Henkilö nukkuu sängyssä.
Yötyö lisää univaikeuksia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Yötyöstä on haittaa terveydelle.

Yötyö aiheuttaa esimerkiksi univaikeuksia. Univaikeuksia on noin 60 prosentilla ihmisistä, jotka tekevät työtä yöllä. Näin kertoo Työterveyslaitos.

Yötyö voi olla myös vakavan sairauden riski. Ihminen voi saada helpommin sydänsairauden, rintasyövän tai dementian, jos hän tekee yötyötä monia vuosia.

Usein työntekijä tekee vain joitakin vuosia yötyötä. Eniten yötyötä tekevät 35-44 -vuotiaat. Yötyötä tehdään esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla, teollisuudessa ja kuljetusalalla.

Mökkilainat

Kesämökki veden äärellä.
Korona-aika on lisännyt mökkien suosiota. Kuva: AOP

Monet suomalaiset ovat ottaneet tänä vuonna lainaa mökin ostamista varten.

Kesäkuun loppuun mennessä mökkilainoja otettiin 600 miljoonan euron edestä. Se on noin 30 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Korona-aikana kesämökit ovat olleet tosi suosittuja.

Sää

sääkartta
Kuva: selkosää

Kesäkuu ja heinäkuu olivat Suomessa lämpimämpiä kuin tavallisesti. Lämpötilat olivat jopa 5 astetta korkeampia kuin yleensä. Myös aurinko paistoi paljon.

Elokuun ensimmäinen viikko alkaa tavallisemmassa säässä. Lämpötila on etelässä noin 20 astetta, muualla on viileämpää. Tiistaina sataa vettä idässä ja pohjoisessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä