Maanantai 28.5.2018 (radio)


EU ehkä kieltää muovitavaroita

mehupillejä
Muoviset mehupillit katoavat Euroopasta. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Euroopan unioni aikoo vähentää muoviroskia. Siksi EU ehkä kieltää joukon muovisia kertakäyttötavaroita. Tulevaisuudessa esimerkiksi muoviset mehupillit, haarukat ja pumpulipuikot ovat ehkä kiellettyjä.

EU haluaa vähentää muoviroskia, koska muovi likaa luontoa. Monet muoviroskat joutuvat lopulta mereen, jossa ne haittaavat meren eläimiä.

Tytöt menestyvät yo-kokeissa

Kallion lukion vegaaniylioppilaslakki.
Tytöillä on syytä juhlaan. Kuva: Kari Ahotupa / Yle

Tytöt ovat saaneet parempia arvosanoja ylioppilaskokeissa kuin pojat. Yle Uutiset vertasi tyttöjen ja poikien arvosanoja tämän kevään ylioppilaskokeissa.

Tytöt olivat melkein kaikissa aineissa parempia kuin pojat. Tytöt olivat selvästi parempia terveystiedossa ja psykologiassa. Myös esimerkiksi fysiikan kokeessa tytöt menestyivät paremmin kuin pojat.

Pojat olivat kuitenkin parempia joissakin aineissa. Englannin ja pitkän venäjän kokeet menivät paremmin pojilla kuin tytöillä. Pojat olivat parempia myös kemiassa ja pitkässä matematiikassa.

Maahanmuuttaja pelasti lapsen

Presidentti Emmanuel Macron ja Mamoudou Gassama tapasivat Élysée-palatsissa maanantaina.
Presidentti Emmanuel Macron tapasi Mamoudou Gassaman. Kuva: Thibault Camus / AFP

Mies pelasti lapsen erikoisella tavalla Ranskassa.

4-vuotias lapsi oli vaarassa pudota 5. kerroksen parvekkeelta. Lapsi oli jo parvekkeen ulkopuolella, mutta hän piti kiinni parvekkeen kaiteesta.

Silloin malilainen maahanmuuttaja päätti pelastaa lapsen. Mamoudou Gassama kiipesi kerrostalon seinää pitkin 5. kerrokseen ja nosti lapsen parvekkeelle.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron on luvannut Gassamalle palkinnon hyvästä teosta. Gassama saa Ranskan kansalaisuuden.

Yle Uutisten nettisivuilla on tapauksesta video. Video näyttää, miten Gassama kiipeää 5. kerrokseen.

Katso video

Helteinen toukokuu

Näkymä Seurasaaresta Seurasaarenselle kauniina päivänä.
Toukokuu on ollut tosi lämmin. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Maanantaina syntyi uusi sääennätys. Tänä vuonna on ollut toukokuussa enemmän hellepäiviä kuin aikaisempina vuosina.

Maanantai oli jo 13. hellepäivä tässä kuussa. Hellepäivän aikana lämpötila on yli 25 astetta jossain päin Suomea.

Vanha ennätys oli vuodelta 1984. Silloin toukokuussa oli 12 hellepäivää.

Ja lämmin sää jatkuu vielä. Etelä-Suomessa voi olla hellettä vielä tiistaina ja keskiviikkona.

Pohjois-Suomessa on tiistaina sateita ja ukkosta. Sen jälkeen sää kylmenee.

Loppuviikon aikana sää kylmenee myös etelässä. Viikonloppuna ehkä sataa vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä