Maanantai 28.8.2018 (radio)

Lukiolaisten eduissa on eroja

Alppilan lukion oppilaan tietokone
Kannettava tietokone on yleisin etu, jonka monet lukiot tarjoavat. Kuva: Saija Nironen / Yle

Monet kunnat antavat tuhansien eurojen etuja lukiolaisille. Ylen kysely kertoo, että 42 prosenttia lukioista antaa esimerkiksi ilmaisen tai melkein ilmaisen kannettavan tietokoneen.

Keskisuomalainen Karstulan lukio antaa ilmaiseksi läppärin, koulumatkat ja ensimmäisen vuoden oppikirjat. Lisäksi muuttaja saa kulukorvausta 200 euroa kuussa. Toisessä ääripäässä Laanilan lukio Oulussa antaa lukiolaisille vain lyijykynät.

Suomen noin 100 000 lukiolaista ovat eriarvoisessa asemassa erilaisten etujen takia.

Turmabussi ajoi ylinopeutta

Onnettomuusbussi nostettiin myöhään perjantai-iltana pois rautatieltä
Onnettomuusbussin jarruista ei ole löytynyt vikaa. Bussi kuitenkin ajoi rampilla suurta ylinopeutta. Kuva: Timo Hartikainen / Lehtikuva

Kuopion turmabussi ajoi suurta ylinopeutta.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo, että nopeus on ollut risteysalueella melkein 100 kilometriä tunnissa. Nopeus saa olla risteysalueella vain nollan ja 20 kilometrin välillä. Matkustajat pyysivät loppumatkasta kuljettajaa hidastamaan vauhtia.

Bussin jarruista ei ole löydetty vikaa. Tutkijat selvittävät nyt esimerkiksi ajopiirturia ja riskejä bussin polkimissa.

Onnettomuus sattui perjantaina. 4 ihmistä kuoli, ja useita loukkaantui. Bussi oli matkalla Ruotsista kohti Kuopiota. Bussi törmäsi 5 henkilöautoon rampilla ja syöksyi sillalta alas junaradalle.

Miehet jäävät varhaiselle eläkkeelle enemmän kuin naiset

pariskunta puiston penkillä
Monet haluavat jäädä eläkkeelle jo ennen varsinaista vanhuuseläkkeen ikää. Kuva: Pixabay

Miehet jäävät osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle useammin kuin naiset. Suomen Tietotoimiston selvitys kertoo, että joukosta vain runsaat 30 prosenttia on naisia.

Yksi syy on miesten alempi odote eliniästä. Lisäksi miesten eläkkeet ovat keskimäärin suurempia kuin naisten eläkkeet.

Noin 20 000 ihmistä on hakenut osittaista varhennettua vanhuuseläkettä puolentoista vuoden aikana.

Paraurheilijoiden asemaa yleisurheilussa selvitetään

Leo-Pekka Tähti
Pyörätuolikelaaja Leo-Pekka Tähti toi Suomelle Berliinistä 3 kultamitalia ja 1 hopean. Suomalaiset pärjäävät hyvin parayleisurheilussa. Kuva: AOP

Paraurheilijoiden eli vammaisurheilijoiden kohtelua yleisurheilussa aletaan selvittää.

Viime viikolla julkisuuteen tuli tieto, että paraurheilijoilta on peritty 900 euron omavastuu, jos he eivät voita arvokisoista mitalia. Paraurheilijoiden asema on yksi aihe kokouksessa, jossa pohditaan Suomen heikkoa menestystä yleisurheilussa.

Parayleisurheilun EM-kisat Berliinissä päättyivät sunnuntaina. Suomalaiset paraurheilijat saivat 14 mitalia, joista 8 oli kultaa.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä