Maanantai 28.9.2020 (radio)

Rakennuksilla laitonta työvoimaa

Rakennusmies turvavaljaissa rakennustyömaalla.
Suomessa on ollut viime vuosina satoja ihmisiä laittomasti töissä rakennuksilla. Kuva: Risto Degerman / Yle

Suomessa on ollut rakennusalalla töissä laittomasti paljon ihmisiä.

Monet heistä ovat tulleet Suomeen Ukrainasta. Heitä on kohdeltu huonosti. Esimerkiksi palkkaa on maksettu vain vähän tai palkkaa ei ole maksettu kaikista töistä. Tämä selvisi, kun Yle tutki asiaa.

Laittomia työntekijöitä on ollut satoja. Laittomia työntekijöitä ovat tuoneet Suomeen ehkä kansainväliset rikollisliigat.

Amorellan väylältä löytyi lohkare

M/S Amorellan siirto Järsön saaren edustalla 23.9.2020.
Amorella hinattiin satamaan Järsön saaren luota 23. syyskuuta. Kuva: Päivi Leppänen / Yle

Ahvenanmaalla on tutkittu merellä paikkaa, jossa Viking Amorella-laiva ajoi karille reilu viikko sitten. Laivaväylän pohjasta on löytynyt suuri kivilohkare, josta kukaan ei ole tiennyt aiemmin.

Vielä ei tiedetä, vaikuttiko lohkare siihen, että Amorella ajoi karille. Laivaväylä on nyt suljettu toistaiseksi laivoilta.

Onnettomuustutkintakeskus jatkaa tutkimuksia paikalla.

WWF: Pohjatroolaus huonontaa Itämerta

Troolausaluksen peräkuohuja vedessä.
Troolausaluksen peräkuohuja vedessä. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Pohjatroolaus huonontaa paljon Itämeren tilaa, sanoo ympäristöjärjestö WWF. Pohjatroolaus on Itämerellä tavallinen kalastusmenetelmä. Siinä kalastusalukset vetävät kalaverkkoa pitkin merenpohjaa.

Pohjatroolauksessa verkkoon tarttuu kalojen lisäksi paljon muita meren eläimiä. Siksi se vahingoittaa merenpohjaa.

Suomen vesillä ei kalasteta pohjatroolauksella. Pohjatroolausta tekevät paljon Tanska, Saksa, Puola ja Ruotsi.

Ilmavoimien pääsotaharjoitus alkoi

Ilmavoimien Hornet-hävittäjä nousee Pirkkalan lentokentältä.
Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjä. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Suomen ilmavoimien pääsotaharjoitus on alkanut tänään maanantaina. Harjoituksen nimi on Ruska 20.

Harjoitus kestää vähän yli viikon. Siihen osallistuu yli 60 lentokonetta ja noin 4 800 ihmistä ympäri Suomea.

Ilmavoimien pääsotaharjoitus näkyy ja kuuluu monilla paikkakunnilla tällä viikolla. Taivaalla voi nähdä esimerkiksi hävittäjiä ja kuulla niiden kovan äänen.

Sää

Kallavesi jäiden lähtemisen jälkeen varhain aamulla ennen auringonnousua.
Näkymä Kallavedelle Kuopiossa. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Sää on tiistaina enimmäkseen poutainen. Lounaassa voi tulla joitain sadekuuroja ja Pohjois-Lapissa voi tulla tihkusadetta. Päivälämpötila on 12 ja 17, Pohjois-Lapissa 7 ja 12 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä