Maanantai 29.11.2021 (radio)


Koronatilanne

Hoitaja tarkkailee koronapotilasta lasin läpi.
Tehohoitopotilaiden määrä kasvaa. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Koronatilanne huononee. Perjantain jälkeen Suomessa on todettu yli 3 300 uutta koronatartuntaa.

Koronapotilaiden määrä tehohoidossa kasvaa. Viikonloppuna tehohoitoon on joutunut 7 uutta potilasta. Tehohoidossa on nyt 51 koronapotilasta.

Tehohoidossa on jo niin paljon koronapotilaita, että muiden potilaiden hoitoa pitää ehkä siirtää.

Omikron virusmuunnos

Koronaohjeistusta ja lentomatkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Ihmiset, jotka tulevat Suomen Afrikasta, määrätään terveystarkastukseen Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Myös Suomeen on ehkä tullut jo uutta omikron koronavirusmuunnosta.

Suomessa tutkitaan 2 koronapotilasta, joilla on ehkä omikron virusmuunnos. Molemmat potilaat ovat tavanneet ulkomaalaisia ihmisiä, joilta he ovat voineet saada tartunnan.

Terveysvirasto THL sanoo, että kestää muutamia päiviä, ennen kuin tiedetään, onko suomalaisilla omikron koronatartunta.

Omikron huolettaa maailmalla

Ihmiset jonottavat koronavirusnäytteenottopaikkaan Münchenin lentokentällä.
Ihmisiä jonottaa koronatestiin lentokentällä Saksassa. Kuva: Philipp Guelland / AOP

Maailman terveysjärjestö WHO varoittaa, että omikron-muunnos voi levitä helposti eri puolille maailmaa.

Myös Euroopan tautivirasto varoittaa, että omikron voi lisätä nopeasti koronatartuntoja Euroopassa.

Monet maat ympäri maailmaa ovat ottaneet käyttöön uusia matkustusrajoituksia. Myös Suomi on rajoittanut Suomeen saapumista Afrikasta.

Ruotsin pääministerivalinta

Magdalena Andersson.
Magdalena Andersson. Kuva: Adam Ihse / AFP

Ruotsin valtioäivät on valinnut uudelleen Ruotsille pääministerin. Ruotsin valtiopäivät valitsi pääministeriksi uudellee Magdalena Anderssonin. Andersonin puolue on sosiaalidemokraatit.

Ruotsin valtiopäivät valitsi Anderssonin jo viime viikolla pääministeriksi. Silloin Magdalena Anderssonin piti kuitenkin erota melkein heti, koska puolueille tuli riitaa budjetista.

Nyt Magdalena Anderson valittiin uudelleen Ruotsin pääministeriksi.

Huijausviestit

Puhelimeen tullut huijaustekstiviesti.
Outojen viestien linkkejä ei kannata avata. Kuva: Yle

Suomalaisiin matkapuhelimiin tulee edelleen paljon huijausviestejä. Viestejä alkoi tulla viime viikolla.

Viesteissä esimerkiksi pyydetään lataamaan puhelimeen ohjelma, jolla voi kuunnella ääniviestin. Todellisuudessa ohjelma on haittaohjelma, joka varastaa puhelimesta tietoja.

Kyberturvallisuuskeskus sanoo, että outojen viestien linkkejä ei pidä avata.

Sää

Tiistain sääkartta.
Koko maassa on pakkasta.

Tiistaina idässä ja pohjoisessa sataa lunta. Muualla on poutaa ja lännessä paistaa myös aurinko. Lämpötila on -5...-15 astetta, pohjoisessa -10.... -25 astetta..


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä