Maanantai 2.9.2019 (radio)


Postin lakko

Jakelulaatikko.
Posti ei kulje normaalisti lakon aikana. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Postin lakko on alkanut. Postin työntekijöitä on lakossa keskiviikkoon asti.

Lakon syy on se, että noin 700 työntekijän työehdot muuttuvat. Se tarkoittaa työntekijöille esimerkiksi pienempää palkkaa.

Lakon aikana posti ei aina kulje normaalisti. Siksi esimerkiksi Kela sanoo, että hakemukset on nyt hyvä jättää netin kautta.

Dorian-myrsky

Satelliittikuva hurrikaani-Dorianin etemisestä Bahamasaarten yllä 1. syyskuuta.
Satelliittikuva Dorian-myrskystä. Kuva: AFP

Dorian-myrsky riehuu Amerikassa.

Maanantaina Dorian iski Bahamasaarille. Dorian on hurrikaani eli trooppinen hirmumyrsky.

Tuuli on puhaltanut Dorian-myrskyssä jopa 97 metriä sekunnissa. Myös sade on kova. Merenpinta on noussut niin paljon, että monet talot ovat jääneet veden alle.

Myrsky on tehnyt tosi paljon vahinkoja Bahamalla. Vielä ei tiedetä, kuinka monta ihmistä on kuollut.

Dorian-myrsky kulkee nyt kohti USA:ta. Se iskee seuraavaksi Floridaan.

USA:ssa ihmiset ovat valmistautuneet myrskyyn. He ovat ostaneet ruokaa varastoon ja peittäneet talojen ikkunoita.

Tv-uutiset

Ylen television uutisstudio 26.12.2018. TV-uutiset, Studion sisustus lavasteet viimeisenä iltana ennen väistötiloihin siirtymistä. Kuvissa uutisankkuri Piia Pasanen.
Piia Pasanen on tv-uutisten suosittu uutisankkuri. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Ylen tv-uutiset täyttää 60 vuotta. Ylen television uutistoiminta alkoi vuonna 1959.

Juhlan kunniaksi Ylen nettisivuilla on uutisfilmejä eri vuosilta. Vanhat uutisfilmit kertovat paljon maailmasta, Suomesta ja suomalaisten elämästä 60 vuoden ajalta.

Juhla-artikkelin nimi on Elämäsi uutiset. Voit katsoa artikkelista esimerkiksi oman syntymävuoden uutisia.

Artikkeli ja uutisfilmit löytyvät osoitteesta yle.fi.

Teemu Pukki

Teemu Pukki
Jalkapalloilija Teemu Pukki. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Suomalainen jalkapalloilija Teemu Pukki menestyy Englannin Valioliigassa. Nyt Pukki on valittu Valioliigan kuukauden pelaajaksi.

Pukki pelaa Norwichin joukkueessa. Pukki on tehnyt melkein kaikki Norwichin maalit tällä kaudella.

Pukki on iloinen, että hänet valittiin kuukauden pelaajaksi. Hieno kunnia, Pukki kirjoitti Twitterissä.

Luetaan yhdessä

Soili Harjula
Soili Harjula on valittu Luetaan yhdessä –verkoston Vuoden vapaaehtoiseksi. Ryhmiä kokoontuu joka viikko eri puolilla Suomea. Kuva: Marko Tammi / Yle

Luetaan yhdessä -verkosto opettaa suomea maahanmuuttajille. Kursseja on eri puolilla Suomea.

Kursseilla iso joukko vapaaehtoisia opettaa maahanmuuttajille suomen kieltä ja asioita Suomesta. Yksi heistä on Soili Harjula, joka valittiin Vuoden vapaaehtoiseksi.

Voit lukea Soili Harjulan haastattelun selkouutisten nettisivuilta osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä