Maanantai 29.4.2019 (radio)

"Kuljettajien terveyttä täytyy seurata"

Kuopion bussiturman onnettomuusbussi teknisessä tutkinnassa.
Kuljettajan sairaus oli yksi syy Kuopion onnettomuuteen. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Kuopion bussionnettomuuden tutkijat ovat kertoneet onnettomuuden syistä.

Onnettomuus tapahtui viime kesänä. Bussi putosi sillalta rautatielle ja neljä ihmistä kuoli. Bussin matkustajat olivat Ruotsissa asuvia suomalaisia.

Tutkijat sanovat, että yksi onnettomuuden syy oli kuljettajan pitkäaikainen sairaus. Hänellä oli ongelmia verensokerin kanssa, ja hän oli ajanut pitkän matkan. Myös bussityyppi oli kuljettajalle aika vieras.

Kuopion onnettomuuden tutkijat sanovat, että bussinkuljettajien terveyttä täytyy alkaa seurata tarkemmin.

Al-Taee pyytää anteeksi

Hussein al-Taee
Hussein al-Taee. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee pyytää anteeksi vanhoja kirjoituksiaan sosiaalisessa mediassa.

Al-Taee sanoo, että viime aikoina levitetyt kirjoitukset ovat aitoja. Al-Taee sanoo, että kirjoitukset hävettävät häntä nyt. Hän haukkui niissä esimerkiksi homoja, somaleja, juutalaisia ja sunnimuslimeita.

Hussein Al-Taeen kirjoitukset on huomattu myös esimerkiksi Israelissa.

Al-Taee pääsi vaaleissa eduskuntaan, mutta ennen sitä hän oli töissä rauhanjärjestö CMI:ssä. Al-taeen puolue SDP sanoo, että puolue kuitenkin luottaa häneen.

Puhdas ruoka kiinnostaa ulkomailla

Vegaanijäätelöä valmistetaan vientiin Saksaan.
Männyn makuista kasvisjäätelöä myydään Saksaan. Kuva: Kari Ikävalko / Yle

Suomesta myydään nyt ruokaa ulkomaille enemmän kuin koskaan ennen.

Varsinkin Saksaan myydään paljon suomalaista ruokaa, esimerkiksi luomujäätelöä. Suomisen maito -niminen pieni jäätelötehdas tekee luomujäätelöä Turun lähellä ja myy sitä Saksaan.

Luomu tarkoittaa, että ruoka on tuotettu niin, että luonto ja eläimet kärsivät vähemmän. Kaikkea suomalaista ruokaa mainostetaan puhtaana. Puhdas ruoka kiinnostaa ulkomailla.

Meriliikenteen ohjaajat estävät laivaonnettomuuksia

Marko Jokinen katselee tutkaruutua.
Marko Jokinen valvoo laivoja. Kuva: Dani Branthin / Yle

Meriliikenteen ohjauskeskus esti viime vuonna 18 laivaonnettomuutta.

Meriliikenteen ohjaajat näkevät tietokoneelta kaikki laivat, jotka ajavat Suomen merialueella. Ohjaajat varoittavat laivoja, jos ne ajavat syrjään turvalliselta reitiltä ja kohti matalaa karikkoa. Vaaratilanteita oli viime vuonna avomerellä ja saaristossa, kesällä ja talvella.

Suomen merialueilla kulki viime vuonna lähes 30 000 laivaa.

Avengers-elokuva rikkoo ennätyksiä

Scarlett Johansson as Natasha Romanoff ja Jeremy Renner.
Elokuvasta Avengers: Endgame. Kuva: Walt Disney Studios

Amerikkalainen seikkailuelokuva Avengers: Endgame kerää hurjasti katsojia maailmalla. Elokuvaan on 5 päivässä myyty lippuja yli miljardilla eurolla. Se on maailmanennätys.

Suomessakin Endgame-elokuvan kävi katsomassa viikonloppuna lähes 95 000 ihmistä. Se on paljon, mutta kuitenkin vähemmän kuin Aku Louhimiehen Tuntemattomalla sotilaalla ensimmäisenä viikonloppuna.

Avengers-elokuvat perustuvat Marvel Comicsin sarjakuviin. Elokuvia on tehty jo yhteensä 22 kappaletta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä