Maanantai 29.5.2017 (radio)

 

Niinistö haluaa jatkaa presidenttinä

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Sauli Niinistö haluaa jatkaa Suomen presidenttinä.

Niinistö kertoi maanantaina, että hän lähtee mukaan seuraaviin presidentinvaaleihin. Vaalit ovat ensi vuonna.

Niinistöstä tuli Suomen presidentti vuonna 2012.

Uutisjohtaja Jääskeläinen lähtee Ylestä

Atte Jääskeläinen.
Atte Jääskeläinen lopettaa uutisjohtajan työt Ylessä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Ylen uutisjohtaja vaihtuu.

Uutisjohtaja Atte Jääskeläinen kertoi maanantaina, että hän lähtee pois Ylestä.

Ylestä ja uutisjohtaja Jääskeläisestä on puhuttu Suomessa paljon. On sanottu esimerkiksi, että Jääskeläinen antoi pääministerin vaikuttaa uutisten sisältöön.

Asiasta on puhuttu paljon, koska lehtien, radion ja television vapaus on Suomessa tosi tärkeää. Poliitikot eivät saa määrätä, mitä uutisissa kerrotaan.

Johtaja Jääskeläinen toivoo, että tilanne rauhoittuu ja Yle saa taas työrauhan.

Suomalainen lyhytelokuva menestyi

Teppo Airaksinen ja Melli Maikkula
Ohjaaja Teppo Airaksinen (oikealla) Cannesin elokuvajuhlilla yhdessä kirjoittaja Melli Maikkulan kanssa. Kuva: Juulia Klemola

Suomalainen lyhytelokuva on menestynyt hyvin Cannesin elokuvajuhlilla. Lyhytelokuva "Katto" sai tuomariston erikoismaininnan. Se tarkoittaa, että tuomarien mielestä "Katto" oli hyvä, vaikka se ei voittanut lyhytelokuvien sarjaa.

5000 lyhytelokuvaa pyrki mukaan Cannesin elokuvajuhlille. Vain 9 lyhytelokuvaa pääsi mukaan. Tuomarit valitsivat voittajaksi kiinalaisen lyhytelokuvan.

"Katto"-elokuvan ohjaaja Teppo Airaksinen oli tyytyväinen. Oli hienoa, että "Katto" valittiin elokuvajuhlille ja sai vielä kunniamaininnan, Airaksinen sanoi.

Tietoa perunasta

Perunoita.
Kuva: BananaStock Ltd.

Selkouutisten nettisivulla jatkuu sarja Suomalainen juttu. Sarjan uusin osa kertoo suomalaisten herkusta perunasta.

Peruna-video löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, osasta Suomi 100.

Suomalainen juttu: Peruna

Ehdota Vuoden selväsanaista

Mies ja nainen, jolla on kädessä kunniakirja ja kukkia.
Satakunnan sairaanhoitopiiri sai Vuoden selväsanainen -palkinnon vuonna 2015. Riikka Törnroos ja Olli Wanne ottivat palkinnon vastaan. Kuva: Kaisa Kaatra/Selkokeskus

Vuoden selväsanainen palkitaan taas syksyllä.

Vuoden selväsanainen -palkinto annetaan henkilölle, joka on edistänyt tiedottamista, jota on helppo ymmärtää. Silloin kaikki ihmiset saavat tietoa asioista ja kulttuurista helpolla suomen kielellä.

Palkinto voidaan antaa myös työryhmälle, tiedotusvälineelle tai esimerkiksi jollekin virastolle.

Tänä vuonna palkinnon myöntää Selkokielen neuvottelukunta.

Myös sinä voit ehdottaa palkinnon saajaa. Viimeinen päivä jättää ehdotus on elokuun 25. päivä. Ehdotuksen voi tehdä Selkokeskuksen nettisivuilla osoitteessa selkokeskus.fi.

Vuoden selväsanainen

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä