Maanantai 29.6.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä tapahtui räjähdys maanantaina?

Oikea vastaus:

Helsingin kaupunginteatterissa.

2.Mitä teatterissa tehtiin?

Oikea vastaus:

Siellä tehtiin huoltotöitä.

3.Loukkaantuiko räjähdyksessä ihmisiä?

Oikea vastaus:

Yksi ihminen loukkaantui.

4.Kasvaako vai pieneneekö lomautusten määrä?

Oikea vastaus:

Pienenee.

5.Montako ihmistä Suomessa on lomautettuna?

Oikea vastaus:

Noin 130 000.

6.Kuinka pitkään lomautus saa kestää?

Oikea vastaus:

Enintään kolme (3) kuukautta.

7.Montako koronaviruspotilasta HUSin sairaaloissa oli maanantaina?

Oikea vastaus:

17.

8.Montako koronaviruspotilasta oli tehohoidossa?

Oikea vastaus:

0. (Ei yhtään)

9.Mitä virheitä osa suomalaisista tekee, kun he ottavat kipulääkettä?

Oikea vastaus:

Osa suomalaisista ottaa liikaa kipulääkettä tai käyttää liian pitkään kipulääkettä.

10.Mitä parasetamoli voi tehdä, jos sitä käyttää liikaa?

Oikea vastaus:

Parasetamoli voi vahingoittaa ihmisen maksaa.

11.Mitä suomalaiset ovat ostaneet nyt paljon?

Oikea vastaus:

Vesiskoottereita.

12.Riittääkö vesiskoottereita kaikille, jotka haluavat ostaa niitä?

Oikea vastaus:

Ei riitä. Ne ovat loppuneet monista kaupoista.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä