Maanantai 29.6.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Räjähdysonnettomuus Helsingissä

Kuvassa on viranomaisia ja pelastushenkilökuntaa Helsingin kaupunginteatterilla.
Poliisi eristi Helsingin kaupunginteatterin ympäristön räjähdyksen jälkeen. Kuva: Olivia Ranta / Lehtikuva

Helsingissä tapahtui maanantaina räjähdys teatteritalossa. Räjähdyksessä loukkaantui yksi ihminen.

Räjähdys tapahtui Helsingin kaupunginteatterissa, kun siellä tehtiin huoltotöitä. Poliisi sanoo, että räjähdys oli onnettomuus. Ihminen, joka loukkaantui räjähdyksessä, vietiin sairaalaan.

Poliisi tutkii, miksi Helsingin kaupunginteatterissa tapahtui räjähdysonnettomuus.

Lomautukset vähenevät

Suljettu ravintola-alue Espoon Tapiolassa.
Esimerkiksi monet ravintolat menivät kiinni ja lomauttivat työntekijöitä koronatilanteen takia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Lomautusten määrä Suomessa pienenee. Kun koronakriisi alkoi, firmat alkoivat lomauttaa paljon ihmisiä. Lomautus tarkoittaa, että työ loppuu joksikin aikaa, enintään kolmeksi (3) kuukaudeksi.

Nyt firmat lomauttavat vähemmän ihmisiä, kuin keväällä. Firmoilla menee paremmin ja koronakriisi helpottaa.

Suomessa on nyt noin 130 000 lomautettua ihmistä. Työttömänä on noin 300 000 ihmistä.

Koronatilanne paranee Suomessa

Helsingin ja Uudenmaan sairaahoitopiirin HUS:n kyltti Meilahden sairaala-alueella Helsingissä
Maanantai oli ensimmäinien päivä, kun HUS:in sairaaloissa ei ollut yhtään koronapotilasta tehohoidossa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Koronavirustilanne Suomessa paranee. Maanantaina on ollut ensimmäinen päivä, että Helsingin ja Uudenmaan eli HUSin sairaanhoitopiirissä ei ole tehohoidossa yhtään koronapotilasta.

HUSin sairaaloiden tavallisilla osastoilla oli maanantaina aamulla 17 koronapotilasta. Tehohoidossa ei ollut yhtään potilasta.

Suomessa on maanantaina raportoitu 11 uutta koronavirustartuntaa.

Kipulääkkeitä syödään likaa

Lasi vettä ja aspiriinia.
Kipulääkkeitä pitää käyttää ohjeen mukaan. Ei liian paljon eikä liian pitkään. Kuva: AOP

Osa suomalaisista syö liikaa kipulääkkeitä. Lääkealan virasto Fimea sanoo, että osa suomalaisista ottaa kipulääkkeitä liian paljon tai käyttää kipulääkkeitä liian pitkään.

Jos esimerkiksi tulehduskipulääkkeitä käyttää liikaa, ne voivat olla paha vatsalle ja suolistolle.

Toinen kipulääke, parasetamoli voi vahingoittaa ihmisen maksaa, jos parasetamolia käyttää liikaa.

Vesiskootterit ovat suosittuja

Vesiskootteri Hangon vesillä
Vesiskootterilla pääsee kovaa. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Suomalaiset ovat ostaneet tänä kesänä paljon vesiskoottereita.

Viime vuonna Suomessa myytiin yli 1000 vesiskootteria. Vesiskootterikaupat sanovat, että tänä vuonna vesiskoottereita on ostettu paljon aiempaa enemmän.

Vesiskootterit ovat loppuneet monista kaupoista. Koronatilanteen takia osa tehtaista on ollut kiinni maailmalla ja kaupat eivät saa lisää vesiskoottereita.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä