Maanantai 29.7.2019 (radio)


Venäjän oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi

Poliisit saattavat Navalnyia autoon.
Poliisi otti oppositiojohtaja Navalnyin kiinni Moskovassa viime viikolla. Kuva: Sergei Ilnitsky / EPA

Moskovassa Venäjällä on ollut viime aikoina paljon opposition mielenosoituksia. Oppositio vastustaa presidentti Vladimir Putinin hallintoa.

Oppositio on osoittanut mieltä, koska opposition ehdokkaat eivät ole päässeet mukaan paikallisvaaleihin.

Venäjän oppositiota johtaa Aleksei Navalnyi. Poliisi otti Navalnyin kiinni viime viikolla. Nyt Navalnyin lääkäri epäilee, että Navalnyille on annettu vankilassa myrkkyä, koska hän sai outoja oireita.

Ihmiskunta kuluttaa luonnonvaroja liikaa

Garimpo da Fofoca -kultakaivos Amazonin sademetsässä Brasiliassa noin 450 kilometriä Manauksen kaupungista etelään vuonna 2007.
Brasiliassa kaadetaan sademetsää, koska alueelta kaivetaan kultaa. Kuva: Raimundo Valentim / EPA

Tänään on maapallon ylikulutuspäivä. Se tarkoittaa, että ihmiskunta on nyt kuluttanut ne luonnonvarat, jotka maapallon ekosysteemi on tuottanut tälle vuodelle.

Tutkijat laskevat, että ihmiskunta käyttää luonnonvaroja 1,75 kertaa enemmän kuin mitä maapallo tuottaa.

Maapallon ylikulutuspäivä ei ole koskaan aiemmin ollut näin aikaisin.

Suomessa luonnonvarojen ylikulutus näkyy esimerkiksi luonnossa. Kun metsästä kaadetaan puita, linnut ja marjat katoavat. Ne eivät selviä metsässä, jossa ei ole puita.

Poliisi tutkii törkeitä seksuaalirikoksia

Kuva miehestä, jota poliisi epäilee lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.
Poliisi sanoo, että tämä mies on ehkä tehnyt törkeitä rikoksia. Jos tiedät miehestä jotain, ota yhteys poliisiin. Kuva: Poliisi

Poliisi tutkii Helsingissä törkeitä seksuaalirikoksia.

Poliisi sanoo, että 64-vuotias mies on ehkä tehnyt useita seksuaalirikoksia, joiden uhrit ovat lapsia. Uhreja on ainakin 12. He ovat kaikki alle 18-vuotiaita tyttöjä.

Poliisi julkaisi miehen kuvan omalla verkkosivulla. Poliisi uskoo, että uhreja on enemmän.

Mies on ehkä tehnyt rikoksia yli 13 vuotta.

Intiassa tiikerit ovat lisääntyneet

Tiikeri kanasllispuistossa Bhopalissa Intiassa.
Tässä on intiantiikeri. Sen toinen nimi on bengalintiikeri. Tämä tiikeri on kansallispuistossa. Kuva: Sanjeev Gupta / EPA

Intiassa ollaan iloisia, koska maassa on taas paljon tiikereitä. Intiassa on nyt melkein 3000 tiikeriä. 15 vuotta sitten niitä oli vain 1400.

Tiikereitä suojellaan Intiassa. Niillä on omia turva-alueita.

Tiikerin tappaminen on rikos Intiassa. Silti salametsästäjät tappavat niitä.

Tiistaina on melko kylmä sää

Kolmen päivän grafiikkaennuste
Tiistaina (TI) on melko kylmä kesäpäivä. Keskiviikkona (KE) sää lämpenee. Kuva: Toni Hellinen / Yle Sää

Huomenna tiistaina on melko kylmä päivä. Pohjois- ja Itä-Suomessa on ehkä vain 10 astetta lämmintä.

Vettä sataa myös.

Etelä-Suomessa lämpötila on noin 18 astetta.

Kylmän tiistain jälkeen sää lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä