Maanantai 30.11.2020 (radio)

Koronarokotukset alkavat ehkä jo tänä vuonna

Kvinna injiceras med Modernas coronavaccin i försökssyfte i augusti 2020 i Michigan, USA.
Modernan koronarokotetta annettiin koehenkilölle Michiganissa Yhdysvalloissa elokuussa 2020. Kuva: AFP / Lehtikuva

Koronarokotukset alkavat Suomessa ehkä jo ennen joulua.

Lääkefirmat Pfizer ja BioNTech saavat ehkä joulukuun alkupuolella luvan myydä rokotetta. Firmat ovat kehittäneet rokotteen yhdessä. Suomessa aiotaan rokottaa ensin esimerkiksi riskiryhmiä ja hoitohenkilökuntaa.

Asiantuntijat sanovat, että melkein kaikki Suomen aikuiset ehditään ehkä rokottaa ensi kesään mennessä. Aikataulu on vielä epävarma. Lapsia ei ainakaan heti rokoteta.

Lääkefirma Moderna hakee lupaa myydä koronarokotetta

Myös lääkefirma Moderna hakee lupaa myydä koronarokotetta. Moderna aikoo heti hakea lupaa myydä rokotetta Euroopassa ja USA:ssa.

Lupaa haetaan, koska Modernan tutkimukset rokotteesta ovat loppuneet. Tutkimukset vahvistavat, että rokotteen teho on noin 94 prosenttia. Moderna kertoo, että rokote on turvallinen.

Koronatartuntojen määrä kasvaa nopeasti

Työmiehiä asentamassa aitausta Koskikeskuksen yleisöpenkeille.
Pirkanmaan kauppakeskuksissa suositellaan suljettaviksi oleskelutilat 21. joulukuuta asti. Kuva: Antti Eintola / Yle

Suomessa on 6 uutta koronakuolemaa.

Sairaalahoidossa on koronan takia 175 ihmistä. Tehohoidossa on 18 ihmistä. Sairaalahoidossa olevien ihmisten määrä on kasvanut.

Uusia koronatartuntoja on todettu Suomessa 283. Koronatartuntojen määrä on kasvanut paljon. Tartuntoja on todettu 2 viikon aikana lähes 5500. Tämä on lähes 2 500 enemmän kuin 2 viikkoa sitten.

Eniten uusia tartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella. Seuraavaksi eniten uusia tartuntoja on Pohjois-Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Koronatilanne on huonontunut Kymenlaaksossa eli Kouvolan ja Kotkan seudulla. Alueelle on tulossa uusia rajoituksia, joista kerrotaan tarkemmin huomenna tiistaina.

Vuokra-asuminen on Suomessa kallista

Kuvassa on kerrostalolähiömaisema Helsingistä.
Kuvassa on kerrostalolähiömaisema Helsingistä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on kallista asua vuokra-asunnossa.

Turun yliopiston selvitys kertoo, että ihmisillä menee Suomessa vuokraan enemmän rahaa kuin muualla Euroopassa. Suomessa ihmisillä menee vuokraan keskimäärin noin 32 prosenttia kaikista tuloista. Monella ihmisellä menee vuokraan yli 40 prosenttia tuloista.

Jos maksaa asuntovelkaa, asumiseen menee keskimäärin noin 15 prosenttia tuloista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä