Maanantai 30.12.2019 (radio)


Asuntokauppa

kauppakirja asunnon pöydällä
Asuntokauppa on ollut vilkasta. Kuva: AOP

Vanhoja asuntoja on myyty tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna. Myynti on kasvanut yli 3 prosenttia.

Asuntokauppoja on tehty erityisen paljon isoissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingin seudulla ja Oulussa. Isoissa kaupungeissa vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat ovat myös nousseet.

Pienillä paikkakunnilla asunnon myyminen on kuitenkin usein vaikeaa.

Viron-matkat

Nuoret aikuiset juhlivat Tallinnan Telliskiven alueella vuoden 2019 kesällä.
Nuoret juhlivat Telliskiven alueella Tallinnassa. Kuva: Aurelia Minev / Viron yleisradio ERR

Suomalaiset matkustavat taas paljon Viroon. Viime vuonna suomalaisten matkat Viroon vähenivät.

Nyt suomalaiset nuoret ovat kiinnostuneet Virosta. Nuoret etsivät Virosta kokemuksia. He haluavat esimerkiksi käydä konserteissa ja ravintoloissa.

Tallinnassa suomalaisnuoria kiinnostaa uusi Telliskiven alue. Alueella on avattu esimerkiksi valokuvamuseo Fotografiska.

Halpa alkoholi ei ole suomalaisille nuorille tärkeää, kun he matkustavat Viroon. Aikaisemmin suomalaiset matkustivat usein Viroon ostamaan halpaa alkoholia.

Ilotulitusraketit

raketteja
Ilotulitusraketteja myydään nyt kaupoissa. Kuva: AOP

Tiistaina on uudenvuodenaatto, ja silloin järjestetään paljon ilotulituksia.

Myös monet tavalliset ihmiset ostavat ilotulitusraketteja. Raketteja saa ampua uudenvuodenaattona kello 18 alkaen.

Viranomaiset muistuttavat ihmisiä suojalaseista. Rakettien ampujalla pitää olla suojalasit.

Ilotulitusraketit aiheuttavat joka uusivuosi silmävammoja. Viime vuonna 13 ihmistä sai silmävammoja rakettien takia. Siksi Suomessa mietitään, pitääkö ilotulitusrakettien myyminen tavallisille ihmisille kieltää.

Uudenvuodenjuhlat

Ilotulitus Kansalaistorilla 2017.
Uudenvuodenjuhlat Helsingin Kansalaistorilla pari vuotta sitten. Kuva: Markku Ojala / EPA

Isoja uudenvuodenjuhlia järjestetään monissa kaupungeissa.

Helsingissä juhlitaan Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä. Lapsille on ohjelmaa kello 17 alkaen, iltaohjelma alkaa kello 22.

Kansalaistorin uudenvuodenjuhlaa voi katsoa myös TV1:stä ja Yle Areenasta.

Antenni-tv

Antenni omakotitalon katolla.
Tv-antenni talon katolla. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Vielä tietoa kaikille, jotka katsovat televisiota antenniverkon kautta. Antenniverkossa tehdään tiistaina muutostöitä.

Muutostöiden jälkeen suurin osa televisioista osaa hakea tv-kanavat automaattisesti, mutta osa televisioista pitää virittää uudelleen.

Lisää tietoa löytyy esimerkiksi teksti-tv:n sivulta 569.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä