Maanantai 30.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta koronavirustartuntaa Suomessa on?

Oikea vastaus:

Yli 1300

2.Ketkä pääsevät testiin?

Oikea vastaus:

Testiin pääsevät vain ne ihmiset, joilla on pahoja oireita.

3.Onko koronavirus levinnyt koko Suomeen?

Oikea vastaus:

On.

4.Kuinka monta ihmistä on kuollut Suomessa koronaviruksen takia?

Oikea vastaus:

13 ihmistä on kuollut koronaviruksen takia.

5.Mikä maakunta on Suomen eteläisin osa?

Oikea vastaus:

Uudenmaan maakunta

6.Kuinka pitkään raja on kiinni?

Oikea vastaus:

Raja on kiinni 3 viikkoa.

7.Mikä firma rakentaa sahan?

Oikea vastaus:

Metsä Group

8.Minne saha rakennetaan?

Oikea vastaus:

Saha rakennetaan Raumalle.

9.Mitä kieltä muumit puhuvat uudessa versiossa?

Oikea vastaus:

Pohjoissaamen kieltä

10.Kuinka monta virallista saamen kieltä Suomessa on?

Oikea vastaus:

Niitä on 3.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä