Maanantai 30.3.2020 (radio)

Suomessa 13 ihmistä on kuollut koronaviruksen takia

Terveyspalveluyritys Mehiläisen koronaviruksen drive-in-testausasema Espoossa 18. maaliskuuta 2020.
Koronatesti voidaan tehdä näin. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Terveysviranomaiset kertovat, että Suomessa on nyt yli 1300 koronavirustartuntaa.

Nämä ovat sellaisia tartuntoja, jotka on vahvistettu testillä.

Testiin pääsevät vain ne ihmiset, joilla on pahoja oireita. Osa ihmisistä ei saa oireita ollenkaan, vaikka heillä on tartunta.

Koronavirus on levinnyt koko Suomeen.

13 ihmistä on kuollut Suomessa koronaviruksen takia. Tehohoidossa sairaaloissa on 49 ihmistä.

Uudenmaan rajalla on ruuhkaa

Poliisin tarkastuspiste valtatiellä 4 Orimattilan liittymän kohdalla.
Poliisi tarkistaa rajalla, onko ihmisellä hyvä syy ylittää raja. Kuva: Nina Svahn / Yle

Suomen eteläisen osan eli Uudenmaan maakunnan raja on kiinni 3 viikkoa.

Ihminen saa liikkua rajan yli vain, jos siihen on hyvä syy, esimerkiksi töihin saa mennä rajan yli.

Aamulla Uudenmaan rajalla oli kova ruuhka.

Monet ihmiset ajoivat autolla töihin ja poliisi pysäytti kaikki ihmiset rajalla. Poliisi tarkisti, oliko kaikilla hyvä syy ajaa rajan yli.

Työnantajan pitää kirjoittaa työntekijälle lupalappu.

Poliisi sanoo, että aamulla Uudenmaan rajalla oli liian paljon liikennettä.

Poliisi sanoo, että jokaisen täytyy nyt miettiä, onko ihan pakko mennä töihin rajan yli.

Jos töihin on ihan pakko mennä, kannattaa lähteä ajoissa.

Raumalle rakennetaan nykyaikainen saha

Metsä Fibren Rauman uusi mäntysaha.
Metsä Group rakentaa myös uuden tehtaan. Se tulee tälle alueelle Kemiin . Kuva: Metsä Group

Sitten hyvä talousuutinen.

Suomalainen Metsä Group -firma rakentaa Länsi-Suomeen Raumalle uuden sahan.

Sahasta tulee nykyaikaisin koko maailmassa. Sitä aletaan rakentaa kevään aikana.

Saha on ehkä valmis vuonna 2022.

Kun saha on valmis, se antaa töitä 100 ihmiselle.

Lisäksi 500 ihmistä saa töitä, kun ulkopuoliset yritykset tekevät jotakin työtä sahalle.


Muumit puhuvat pohjoissaamen kieltä

Ny andra säsong av Mumindalen
Muumilaakso-televisiosarjasta tulee versio, jossa ääninäyttelijät puhuvat pohjoissaamea. Kuva: Gutsy Animations


Muumilaakso-televisiosarjasta tulee pian erikoinen versio.

Uudessa versiossa muumit puhuvat pohjoissaamen kieltä.

Tässä Muumipeikko puhuu pohjoissaamea.

Suomessa on 3 virallista saamen kieltä. Ne ovat pohjoissaame, inarinsaame ja kolttasaame.

Muumilaakso pohjoissaameksi tulee televisiosta huhtikuussa.

Lunta sataa vielä

Lumiaura puhdistaa ajotietä lumesta.
Länsi-Suomessa Turussa oli tänään aamulla näin paljon lunta. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Huomenna tiistaina Länsi- ja Pohjois-Suomessa sataa lunta.

Etelä- ja Itä-Suomessa on pilvistä.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä