Maanantai 30.4.2018 (radio)


Iloinen vappuaatto

opiskelijat lakittavat patsaan
Manta sai lakin myös tänä vuonna. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Vappu on alkanut. Maanantaina on vietetty vappuaattoa.

Manta sai lakin Helsingin Kauppatorilla. Helsingin yliopiston opiskelijat panivat Havis Amandan patsaan päähän ylioppilaslakin tasan kello 18. Manta saa ylioppilaslakin aina vappuaattona.

Myös monissa muissa kaupungeissa opiskelijat ovat järjestäneet isoja tapahtumia. Opiskelijat kulkevat vappuna ylioppilaslakki päässä. Monella on myös haalarit eli opiskelijajärjestön puku. Puvusta näkee, mitä alaa opiskelija opiskelee.

Myös monet vanhemmat suomalaiset käyttävät vappuna omaa vanhaa ylioppilaslakkia.

Paha liikenneonnettomuus

Kartta
Onnettomuus tapahtui Konnevedellä, Jyväskylän pohjoispuolella. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Vappuaattona on tapahtunut vakava liikenneonnettomuus Keski-Suomessa. Onnettomuuspaikka on Konneveden ja Suolahden välisellä tiellä. Siellä 3 autoa törmäsi toisiinsa.

Onnettomuudessa kuoli yhteensä 3 ihmistä: 1 nuori tyttö ja 2 keski-ikäistä miestä. Lisäksi onnettomuudessa loukkaantui 2 ihmistä, joista toinen on lapsi.

Poliisi ei vielä tiedä, mikä oli onnettomuuden syy.

Naapureiden juhlakokous

Vanhaa Tallinna esittävä postikortti turistin kädessä.
Viro täyttää 100 vuotta tänä vuonna. Kuva: Anniina Wallius / Yle

Suomen ja Viron hallituksilla on yhteinen juhlakokous. Kokous pidetään Viron pääkaupungissa Tallinnassa ensi maanantaina.

Suomi ja Viro järjestävät juhlakokouksen 100-vuotisjuhlien kunniaksi. Viime vuonna itsenäinen Suomi täytti 100 vuotta, ja tänä vuonna on Viron 100-vuotisjuhla.

Suomi ja Viro eivät ole koskaan ennen järjestäneet hallitusten yhteistä kokousta.

Pikkuleijonien paluu

Pikkuleijonat juhlii
Pikkuleijonat voittivat MM-kilpailut viikonloppuna Venäjällä. Kuva: Lehtikuva

Pikkuleijonien jääkiekkojoukkue on palannut kotiin. Alle 18-vuotiaat pelaajat voittivat MM-kilpailut Venäjällä viikonloppuna.

Maailmanmestarit saivat lämpimän vastaanoton Helsinki-Vantaan lentokentällä. Pikkuleijonia oli vastassa iso joukko faneja.

Vappupäivä

Vappu Ullanlinnanmäellä.
Vappupiknik kauniissa säässä pari vuotta sitten. Kuva: Leila Oksa / Yle

Vapunvietto jatkuu tiistaina, kun vietetään vappupäivää. Etelä-Suomessa vappuaatto on ollut kaunis ja lämmin, mutta vappupäivästä tulee etelässä sateinen ja tuulinen.

Monet pitävät kuitenkin kiinni tärkeästä vappuperinteestä, vappupiknikistä. Silloin syödään yhdessä ystävien kanssa ulkona, esimerkiksi puistossa.

Ulkona myydään myös vappupalloja. Iso ja värikäs ilmapallo on monen lapsen mielestä vapun paras juttu.

Selkouutiset toivottaa kaikille hauskaa vappua!

Vappupallokauppaa aurinkoisella Hakaniementorilla Helsingissä.
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä