Maanantai 30.7.2018 (radio)

Länsi-Suomessa palaa iso maastopalo

Pelastuskalustoa Kauhavan paloalueella.
Turvekentällä on iso maastopalo Kauhavalla. Kuva: Mirva Ekman / Yle


Länsi-Suomessa Kauhavalla palaa iso maastopalo.

Maastopalo alkoi eilen sunnuntaina turvekentältä. Turvekentältä tulipalo levisi metsään.

Maastossa on vaikea kulkea ja siksi sammuttaminen on hidasta. Sammuttajat ovat saaneet palon hallintaan.

Sammuttajat jatkavat työtään vielä monta päivää, koska tulipalo voi syttyä uudestaan.

Ranskan presidentti tulee Suomeen

Emmanuel ja Brigitte Macron
Ranskan presidentti Emmanuel Macron tulee puolison kanssa Suomeen. Kuva: Alexander Ryumin / AOP

Ranskan presidentti Emmanuel Macron tulee vierailulle Suomeen.

Presidentti Macron ja puoliso Brigitte Macron tulevat Suomeen elokuun lopussa.

Heidät vastaanottaa tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio. Ranskan presidentti tapaa myös Suomen pääministerin Juha Sipilän.

Kouluissa tarvitaan islaminopettajia

Turun Islam-keskuksessa opetetaan islamia nuorille pojille
Islam-keskuksessa opetetaan islamia. Kuva: YLE

Suomessa on kova pula islaminopettajista.

Islaminopettajia on noin 20. Suomessa tarvitaan noin 100 pätevää islaminopettajaa.

Nyt moni opettaja opettaa islamia, vaikka hänellä ei ole siihen oikeaa koulutusta.

Poliisilla on tehovalvonta

poliisilla alkometri kädessä
Puhallusratsisssa poliisi pysäyttää autoilijan ja autoilijan pitää puhaltaa tähän laitteeseen. Kuva: Mikael Kokkola / Yle

Tällä viikolla poliisi pitää liikenteessä tehovalvontaa ja etsii rattijuoppoja koko maassa.

Poliisi pitää puhallusratsioita varsinkin sellaisissa paikoissa, joissa asuu ja autoilee paljon kesämökkiläisiä.

Poliisi kertoo, että kesällä tapahtuu paljon sellaisia onnettomuuksia, joissa auto suistuu tieltä.

Syynä on usein ylinopeus tai rattijuopumus.

Tuuli hajotti sinilevälauttoja

Rajavartiolaitoksen ilmakuvaa Suomelahden ja Hangon edustan levätilanteesta.
Suomenlahdella Hangon edustalla oli näin paljon sinilevää. Kuva: Rajavartiolaitos

Merellä Suomenlahdella ei enää ole niin paljon sinilevää.

Viikonloppuna oli kova tuuli, joka hajotti sinilevälauttoja. Suomenlahdella on tänä kesänä ollut tosi paljon sinilevää.

Jos vedessä on sinilevää, ei vedessä kannata uida. Nyt voi merenrannallakin uida, jos levää ei näy.

Helle on saanut sinilevän kukkimaan tosi paljon. Sinileväkukintoja voi tulla vielä uudestaan loppukesällä.

Helle jatkuu vielä

salamoita taivaalla
Länsi-Suomessa ja Lapissa voi olla ukkosta. Kuva: AOP

Tukala helle jatkuu koko maassa. Helle jatkuu vielä tämän viikon.

Viikonloppuna sää viilenee ja sitten on noin 20 astetta lämmintä.

Länsi-Suomessa ja Lapissa voi olla ukkosta huomenna tiistaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä