Maanantai 3.10.2016 (radio)

Poliisi: aseenkäyttö esti vakavan väkivallanteon

Kartta, jossa ampumispaikka.
Mies pahoinpiteli naista, kun poliisi ampui hänet sunnuntaina päivällä valtatie 4:llä Orimattilassa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Poliisi on kertonut lisää tietoja viikonlopun ampumistapauksesta.

Poliisi ampui miehen valtatie 4:llä Orimattilassa, koska poliisi halusi pelastaa ihmishengen.

Miehellä oli auton kyydissä nainen, joka sai tilanteessa vakavia vammoja. Miehen epäillään aiheuttaneen naisen vammat.

Nainen on yhä sairaalassa. Syyttäjä tutkii poliisin aseenkäyttöä.

 

Viro sai vihdoin presidentin

Kersti Kaljulaid.
Kersti Kaljulaid valittiin presidentiksi. Kuva: Valda Kalnina / EPA

Suomen eteläinen naapurimaa Viro on saanut vihdoin uuden presidentin.

Parlamentti äänesti 46-vuotiaan Kersti Kaljulaidin presidentiksi. Hän oli ainoa ehdokas.

Presidentinvaalit epäonnistuivat kaksi kertaa aiemmin. Kukaan ehdokkaista ei saanut aiemmissa äänestyksissä riittävästi ääniä.

 

Kolumbialaiset torjuivat rauhansopimuksen

Ihmisiä istuu valkoisilla muovituoleilla suuressa huoneessa, jossa näkyy pahvisia äänestyskoppeja.
Kolumbian kansanäänestys torjui rauhansopimuksen hyvin niukasti. Kuva: Leonardo Munoz / EPA

Kolumbia ei saanut rauhansopimusta. Hallitus ja Farc-sissijärjestö neuvottelivat rauhansopimuksen, mutta Kolumbian kansa ei hyväksynyt sitä.

Kolumbiassa oli eilen kansanäänestys, ja 50,2 prosenttia äänesti rauhansopimusta vastaan.

Heidän mielestään rauhansopimus on huono, koska Farc-sissijärjestön taistelijat eivät saa rangaistusta julmuuksista.

Kolumbian hallitus ja Farc-sissijärjestö ovat taistelleet yli 50 vuotta.

 

Lasten vanhemmilla monia pelkoja

Lapsi ja aikuinen katsovat joelle.
Moni vanhempi pelkää lapsensa puolesta. Kuva: Tiia Hemminki / Yle

Täällä kotimaassa, lasten kasvatukseen liittyy monia pelkoja.

Yle kysyi lasten vanhemmilta, mitä he pelkäävät.

Vanhemmat pelkäävät eniten sitä, että joku tekee pahaa lapselle.

Vanhemmat pelkäävät myös, että lasta kiusataan tai lapsi sairastuu vakavasti.

 

Kalastajat vähenevät - myös silakkamarkkinoilla

Silakka.
Silakkaa kalastetaan merestä. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Kalastajia on Suomessa aiempaa vähemmän.

Se näkyy myös Helsingin Kauppatorin silakkamarkkinoilla, jossa kalastajat myyvät eri tavoin maustettua ja valmistettua silakkaa.

Tänä vuonna silakkamarkkinoilla on alle 20 kalastajavenettä, kun viisi vuotta sitten kalastajaveneitä oli noin 40.

Pyhtääläinen kalastaja Hannu Hellsten sanoo, että kalastajaveneet ovat vähentyneet, koska kalastamisesta ei saa riittävästi rahaa.

 

Nobel-palkintojen jako alkoi

Yoshinori Ohsumi.
Yoshinori Ohsumi tutkii, miten solut tuhoavat ja kierrättävät turhaa ainesta. Kuva: Kimimasa Mayama / EPA

Lääketieteen Nobel-palkinnon on saanut japanilainen Yoshinori Ohsumi.

Nobelin palkinto on miljoona Ruotsin kruunua eli noin 830 000 euroa.

Perjantaina selviää, kuka saa Nobelin rauhanpalkinnon.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä