Maanantai 3.10.2022 (radio)

Valtion velka

Grafiikka näyttää julkisen velan lisäyksen asukasta kohti vuoden 2020 alusta maaliskuun 2022 loppuun EU-maissa. Belgia otti velkaa asukasta kohti eniten, noin 8 200 euroa, Saksa otti seitsemänneksi eniten, noin 5 300 euroa, Suomi kahdeksanneksi eniten, noin 5 200 euroa. Viro oli sijalla 19 noin 2 400 eurolla / henkilö. Ruotsi otti velkaa asukasta kohti neljänneksi vähiten, noin 1 700 euroa.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Suomi velkaantui nopeasti koronakriisin aikana. Lisävelka on kuitenkin keskitasoa muihin vanhoihin EU-maihin verrattuna.

Yle laski velkaantumista Eurostatin tilastoista.

Suomelle tuli pahimpaan korona-aikaan lisää velkaa noin 5200 euroa asukasta kohden. Ruotsi ja Tanska velkaantuivat selvästi Suomea vähemmän.

Eniten velkaantuivat Belgia, Ranska ja Itävalta. Niissä velkaa tuli asukasta kohti noin 8000 euroa.

Suomi on maksanut velasta hyvin alhaista korkoa. Tänä vuonna korko on noin 700 miljoonaa euroa.

Ensi vuoden budjettiesityksessä summa on kaksinkertainen, 1,5 miljardia euroa.

Sähkön kulutus

iPhonen laturin sähkönkulutusmittarissa. Kulutus näyttää 0 wattia.
Sähkökatkot suomalaiskodeissa ovat viimeinen vaihtoehto, jos sähköstä tulee pulaa. Jokainen voi itse säästää sähköä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Sähkön käyttö vähentyi syyskuussa, kertoo kantaverkkoyhtiö Fingrid. Suomessa kulutettiin keskimäärin 7 prosenttia vähemmän sähköä kuin viime vuoden syyskuussa.

Suomalaisia on kehotettu säästämään sähköä, koska talvella voi olla pulaa sähköstä. Fingrid kertoo, että myös EU tavoittelee kulutushuippujen vähentämistä 5 prosentilla.

Pahimmillaan sähköpula voisi johtaa sähköjen katkaisemiseen. Katkot ovat korkeintaan 2 tuntia kerrallaan.

Fingrid korostaa, että kotien sähkökatkot ovat viimeinen vaihtoehto.

VR ja sähkö

Kokkolan rautatieasema.
Sähkön hinnannousu kurittaa myös VR:ää. Kuva: Nathalie Lindvall

Sähkön hinnan jatkuva nousu näkyy myös junafirma VR:n taloudessa.

VR:n junat käyttävät noin prosentin Suomen sähköstä. Tavallisenakin aikana sähkön osuus VR:n kuluista on ollut noin 10 prosenttia.

Tulevana talvena junien sähkön osuus voi olla yli 20 prosenttia.

VR kertoo, että vielä ei ole tarkoitus nostaa lippujen hintoja. VR miettii esimerkiksi sitä, voiko tavaraliikennettä ajaa yöaikaan.

Nobel-palkinto

Hymyilevä Pääbo pitää kättä luurangon pään päällä.
Paleogeneetikko Svante Pääbo ja tutkimuskohde. Kuva: Karsten Möbius / Max Planck -instituutti

Lääketieteen ja fysiologian Nobel-palkinnon saa ihmisen perimän tutkija, biologi Svante Pääbo.

Ruotsalainen Pääbo palkitaan löydöksistä, jotka liittyvät ihmisen evoluutioon.

Nobel-komitea sanoo, että Pääbo on muun muassa onnistunut sekvensoimaan eli jaksottamaan neandertalinihmisen perimän.

Hän löysi myös ihmislajin, jota ei ole ennen tunnettu. Tämä laji on denisovanihminen, joka eli samaan aikaan meidän nykyihmisten kanssa.

Perimä näkyy meissä edelleen, muun muassa immuunijärjestelmän eli elimistön puolustuksen reaktioissa tulehduksiin.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä