Maanantai 31.12.2018 (radio)

Vain harva kunta laskee veroprosenttia

Kuvassa istuu miehiä ja naisia pöytien ääressä kaupunginvaltuuston salissa
Kunnanvaltuustot ja kaupunginvaltuustot päättävät, kuinka korkea kunnallisvero on. Kuvassa Kouvolan kaupunginvaltuusto. Kuva: Kirsi Partanen / Yle

Vain 2 Manner-Suomen kuntaa pystyy laskemaan kunnallisveroa ensi vuonna. Toinen on Kustavi ja toinen Kitee, joka oli aikaisemmin kriisikunta.

46:n kunnan kuntavero nousee vuodenvaihteessa. Se koskee puolta miljoonaa suomalaista.

Kuntien kulut ovat kasvaneet odotuksia enemmän. Verotulot asukkailta ja yrityksiltä ovat kääntyneet laskuun.

Monet kunnat ottavat velkaa, säästävät menoissa ja siirtävät investointeja.

Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti on ensi vuonna vajaat 20 prosenttia. Suomessa on 311 kuntaa.

Sipilä varoittaa vihapuheesta

Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääministeri Juha Sipilä sanoo uudenvuodentervehdyksessä, että vihapuheen levittäminen on Suomessa rikos.

Sipilä viittaa seksuaalirikoksiin Oulussa. Ne kohdistuivat alaikäisiin, ja epäillyt ovat ulkomaalaistaustaisia.

Pääministeri sanoo, että jokaisen Suomeen tulevan pitää noudattaa maan lakeja ja kunnioittaa toisten ihmisten koskemattomuutta.

Sipilä korostaa, että epäiltyihin rikoksiin Oulussa ovat syyllistyneet yksilöt, eivät väestöryhmät.

Euro täyttää 20 vuotta

Euro-patsas Frankfurtissa
Kun euron käteisraha otettiin käyttöön, yhteisvaluutassa oli mukana 12 maata. Kuva: Anna Karismo, Yle

Euro täyttää huomenna uudenvuodenpäivänä 20 vuotta.

Yhteisvaluutta oli aluksi vain tilivaluutta. Setelit ja kolikot otettiin käyttöön 3 vuotta myöhemmin.

Tällä hetkellä viralliseen euroalueeseen kuuluu 19 EU-valtiota.

Euro on kohdannut paljon vaikeuksia. Ensin iski finanssikriisi, ja sitten tulivat Kreikan velkaongelmat. Nyt jännitetään Italian velkaantumista.

Kriisit johtuvat esimerkiksi siitä, että euroalueesta puuttuu yhteinen finanssipolitiikka.

Uusivuosi on myrskyisä Suomessa

Ilotulitteita Sydneyn taivaalla.
Sydneyn ilotulitus Australiassa. Kuva: Brendan Esposito / EPA

Maailma siirtyy jälleen uuteen vuoteen.

Osassa Tyynenmeren saaria vuosi vaihtui jo kello 12 Suomen aikaa. Kiribatin atollivaltion asukkaat pääsivät juhlimaan vuotta 2019 ensimmäisinä.

Monet kaupungit järjestävät uudenvuoden kunniaksi ison ilotulituksen. Espoon kaupunki järjestää ilotulituksen sijasta laservaloshow'n.

Suomessa kansalaiset saavat ampua ilotulitteita vain kello 18:sta 2:een yöllä. Monien kuntien ja kaupunkien keskustassa ei saa ampua ilotulitteita ollenkaan.

Useat pelastuslaitokset ovat antaneet suosituksen olla ampumatta raketteja myrskyisän sään takia. Ilotulittamisen turvallisena tuulirajana pidetään 14:ää metriä sekunnissa. Puuskittainen ja kova tuuli voi ohjata raketit väärään suuntaan.

Talvimyrsky voi myös aiheuttaa sähkökatkoja.

__

(Uudenvuodenaattona ei ole selkouutisten radiolähetystä. Se löytyy kyllä Areenasta hakusanalla "Selkouutiset", ja sen voi kuunnella tällä nettisivulla.

Selkouutiset toivottaa kaikille hyvää uutta vuotta!


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä