Maanantai 3.12.2018 (radio)


Autovero

Uusia autoja vantaalaisessa autoliikkeessä.
Uusien autojen vero. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Hallitus laskee uusien autojen veroa. Pienempi vero tuli voimaan maanantaina. Keskihintaisen uuden auton hinta laskee noin 1000 euroa.

Veron muutos liittyy autojen saastepäästöjen mittaukseen. Syyskuussa saastepäästöjä alettiin mitata uudella tavalla. Se näytti autoille isompia saastepäästöjä kuin vanha mittaustapa. Siksi verot nousivat.

Nyt hallitus korjaa verotaulukot niin, että autovero on yhtä iso kuin ennen syyskuuta.

Haukion puku

Emma Saarnio (vas) ja Helmi Liikanen
Emma Saarnio (vasemmalla) ja Helmi Liikanen (oikealla) ovat suunnitelleet rouva Haukion puvun itsenäisyysäivän juhliin. Kuva: Eeva Suorlahti

Linnan juhlia vietetään torstaina. Linnan juhlat ovat itsenäisyyspäivän tärkein tilaisuus.

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ottavat vieraat vastaan Presidentinlinnassa. Tänä vuonna juhlien teema on ympäristö.

Myös rouva Haukion puku sopii teemaan. Puvun kangas on tehty koivusta. Kangas on käsityötä.

Puvun suunnittelijat ovat Aalto-yliopiston opiskelijoita. Helmi Liikanen on suunnitellut puvun kankaan, ja Emma Saarnio on suunnitellut puvun mallin.

Suunnittelijat sanovat, että yhteistyö rouva Haukion kanssa on sujunut hyvin. Haukio sai puvun perjantaina.

Puvun malli ja väri ovat vielä salaisuus. Kun tv-lähetys Linnan juhlista itsenäisyyspäivän iltana alkaa, salaisuus paljastuu.

Kunniamerkit

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan komentajamerkki.
Tämän kunniamerkin nimi on Suomen Valkoisen Ruusun I luokan komentajamerkki. Kuva: Studio Fotonokka Oy

Itsenäisyyspäivänä jaetaan myös kunniamerkkejä. Presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt tänä vuonna noin 3800 kunniamerkkiä.

Monet kunniamerkin saajat ovat talouden, politiikan ja tieteen päättäjiä. Taiteen ja kulttuurialan ihmisille jaetaan Pro Finlandia -mitaleja.

Pro Finlandian saa tänä vuonna 12 ihmistä. Joukossa on kääntäjä Kersti Juva. Hän on kääntänyt suomen kielelle esimerkiksi Taru sormusten herrasta -kirjasarjan.

HSL:lle palkinto

Ratikka ajaa Helsingissä
Raitiovaunujen kuulutukset ovat tärkeitä näkövammaisille. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Maanantaina on vietetty kansainvälistä vammaisten päivää. HSL eli Helsingin seudun liikenne sai vammaisten päivänä palkinnon.

HSL sai palkinnon raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista. Kuulutukset kertovat näkövammaisille, missä raitiovaunu tai bussi on menossa. Kuulutukset tulivat raitiovaunuihin kesällä.

Palkinnon antoi Helsingin vammaisneuvosto.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä