Maanantai 31.5.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on kannellut eduskunnan oikeusasiamiehelle?

Oikea vastaus:

Opettajien järjestö OAJ.

2.Kenestä on kanneltu eduskunnan oikeusasiamiehelle?

Oikea vastaus:

Opetushallituksesta.

3.Mikä maa on ehkä auttanut USA:ta vakoilemaan Euroopassa?

Oikea vastaus:

Tanska.

4.Minkä maiden kansalaisia on ehkä vakoiltu?

Oikea vastaus:

Ranskan, Saksan, Ruotsin ja Norjan kansalaisia.

5.Mihin asti tartuntatautilain koronarajoitukset ovat voimassa?

Oikea vastaus:

Ne ovat voimassa kesäkuun loppuun asti.

6.Miten niiden voimassaoloaikaa muutetaan?

Oikea vastaus:

Niitä jatketaan vuoden loppuun asti.

7.Milloin tulee muutos, että ulkona ei enää vaadita 2 metrin turvaväliä?

Oikea vastaus:

Nyt (huomenna) tiistaina.

8.Mitä voidaan tehdä, kun ulkona ei tarvita 2 metrin turvaväliä?

Oikea vastaus:

Voidaan järjestää tapahtumia ja liikuntaa ulkotiloissa.

9.Onko kesätyöpaikkoja tarjolla enemmän kuin ennen korona-aikaa?

Oikea vastaus:

Ei.

10.Onko kesätyöpaikkoja tarjolla enemmän kuin viime kesänä?

Oikea vastaus:

On.

11.Jos nuori ei pääse kesätöihin, miten hän voi työllistyä kesällä?

Oikea vastaus:

Osa nuorista perustaa oman firman, esimerkiksi kioskin.

12.Lisätäänkö Helsingin ja Vaasan välille junavuoroja?

Oikea vastaus:

Kyllä.

13.Vähennetääkö junista vaunuja?

Oikea vastaus:

Ei vaan niitä lisätään.

14.Miksi junaliikennettä lisätään?

Oikea vastaus:

Matkustajia on taas enemmän.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä