Maanantai 31.5.2021 (radio)

Erityisopetus koulussa

Opiskelija Venjän kielen tunnilla.
Opettajien järjestö OAJ haluaa selvät ohjeet erityisopetuksesta. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Opettajien järjestö OAJ on kannellut eduskunnan oikeusasiamiehelle Opetushallituksen toiminnasta.

Opettajien järjestö OAJ sanoo, että ohjeet oppilaiden erityisestä tuesta ovat epäselviä ja virheellisiä. Siksi opetusta annetaan eri kunnissa eri tavalla. OAJ sanoo, että lapset ovat eri arvoisessa asemassa.

OAJ on kannellut oikeusasiamiehelle, koska Opetushallitus ei ole vastannut OAJ:n kysymyksiin, miten tuettua oppimista pitää järjestää.

USA:n ja Tanskan vakoilutoiminta

Tietokoneen näppäimistö ja tekstiä ruudulla
Tanska on ehkä auttanut USA:ta vakoilemaan eurooppalaisia poliitikkoja. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tanska on ehkä auttanut USA:ta vakoilemaan eurooppalaisia poliitikkoja ja virkamiehiä.

Ruotsin ja Tanskan media ovat tutkineet, että USA:n tiedustelupalvelu on ehkä salakuunnellut Ranskan, Saksan, Ruotsin ja Norjan kansalaisia niin, että Tanskan sotilastiedustelu on auttanut USA:ta.

Maat, joita on ehkä vakoiltu, ovat asiasta vihaisia ja haluavat siitä selvityksen.

Koronarajoitukset

Puistojumppaa Lappeenrannan linnoituksessa.
Esimerkiksi ulkoliikuntaa voi taas järjestää, kun 2 metrin väliä ei vaadita ulkona. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Tartuntatautilakiin tulee muutoksia. Koronarajoitusten voimassaoloaikaa jatketaan. Nyt rajoitukset ovat voimassa kesäkuun loppuun, mutta niitä jatketaan vuoden loppuun asti.

Tartuntatautilain rajoitukset koskevat ravintoloiden, matkustajaliikenteen ja muiden palveluiden rajoituksia ja valvontaa.

Myös lähikontaktin määritelmää muutetaan. Huomisesta tiistaista alkaen 2 metrin turvaväli pitää pitää vain sisätiloissa. Ulkona ei enää vaadita 2 metrin turvaväliä. Näin voidaan järjestää tapahtumia ja liikuntaa ulkotiloissa.

Kesätyöpaikat

Jäätelönmyyjä pyörittelee jäätelöpalloa.
Kesätyö jäätelökioskilla on monen nuoren ensimmäinen työpaikka. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kesätyöpaikkoja on tarjolla viime kesää enemmän.

Kesätyöpaikkoja on nyt enemmän yksityisellä palvelualalla, teollisuudessa, kuljetusalalla ja julkisella sektorilla. Kesätyöpaikkoja on silti tarjolla vähemmän kuin ennen korona-aikaa.

Osa nuorista perustaa oman firman, jossa tekee kesällä työtä. Oma firma voi olla esimerkiksi jäätelökioski.

Junaliikenne

Tampereen rautatieasema.
Junien matkustajamäärät ovat taas kasvaneet. Kuva: Miikka Varila / Yle

Junafirma VR odottaa vilkasta matkailukesää junaliikenteessä.

Siksi VR lisää junavuoroja monille reiteille. VR lisää junavuoroja tästä viikosta alkaen Helsingin ja Kajaanin, Tampereen ja Turun sekä Helsingin ja Vaasan välille.

VR lisää myös vaunuja moniin juniin, että niihin mahtuu enemmän matkustajia.

VR vähensi junavuoroja talvella. Nyt matkustajia on taas enemmän ja junia lisätään.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä