Maanantai 3.2.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä on alkamassa lakko?

Oikea vastaus:

Kaupoissa ja kiinteistöpalvelualalla.

2.Kuinka paljon ihmisiä siihen osallistuu?

Oikea vastaus:

Ehkä noin 50 000

3.Mistä lakko johtuu?

Oikea vastaus:

Siitä, että työanantaja ja työntekijä eivät ole pystyneet sopimaan työajoista ja palkoista.

4.Millaisen rahaston hallitus aikoo perustaa?

Oikea vastaus:

Ilmastorahaston. Siitä rahoitetaan erilaisia ilmastotoimia.

5.Milloin hallituksen mielestä Suomen pitää olla hiilineutraali?

Oikea vastaus:

15 vuoden kuluttua.

6.Millä lailla tulevaisuudessa voidaan kerätä kannattajakortteja uuden puolueen perustamista varten?

Oikea vastaus:

Sähköisesti.

7.Kuinka monelta ihmiseltä tarvitaan kannattajakortti, ennen kuin uusi puolue pääsee puoluerekisteriin?

Oikea vastaus:

Vähintään 5000 ihmiseltä.

8.Miksi sähköisten kannattajakorttien hyväksyminen helpottaa puolueen perustamista?

Oikea vastaus:

Sähköisten kannattajakorttien kerääminen on helpompaa ja nopeampaa kuin paperikorttien kerääminen.

9.Minkä elokuvan jatko-osa on Frozen 2?

Oikea vastaus:

Elokuvan Frozen - huurteinen seikkailu.

10.Kuinka moni ihminen on Suomessa käynyt katsomassa Frozen 2 -elokuvan?

Oikea vastaus:

Yli puoli miljoonaa ihmistä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä