Maanantai 3.6.2019 (radio)


Hallitusohjelma

Pekka Haavisto Juha Sipilä Antti Rinne Li Andersson Anna-Maja Henriksson.
Puoluejohtajat esittelivät hallitusohjelmaa Oodi-kirjastossa. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Uuden hallituksen ohjelma on valmis.

Uuteen hallitukseen tulee 5 puoluetta. Puoluejohtajat kertoivat hallituksen suunnitelmista maanantaina.

Hallituksen tavoite on saada Suomeen lisää työpaikkoja. Niin Suomen talous saadaan kuntoon.

Puoluejohtajat kertoivat myös, että uusi hallitus aikoo käyttää rahaa enemmän kuin vanha hallitus. Valtion menot kasvavat yli miljardilla eurolla vuodessa.

Hallitus aikoo antaa lisää rahaa esimerkiksi opetukseen. Esimerkiksi lukiosta ja ammattikoulusta tulee ilmaisia.

Myös eläkeläisille luvataan lisää rahaa. Pienimmät eläkkeet nousevat aluksi 50 euroa kuukaudessa.

Hallitus kerää rahaa esimerkiksi nostamalla joitakin veroja. Esimerkiksi alkoholin, tupakan ja bensiinin vero nousee. Silloin myös niiden hinta nousee.

Ministerit

Valtioneuvostonlinna
Suomen hallitus kokoontuu tässä talossa Helsingin Senaatintorilla. Kuva: Yle

Suomen uuteen hallitukseen tulee 19 ministeriä. Puoluejohtajat kertoivat maanantaina, miten puolueet jakavat ministerinpaikat.

Suurin puolue SDP saa pääministerin paikan. SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne on Suomen seuraava pääministeri. SDP saa yhteensä 7 ministerinpaikkaa.

Hallituksen toiseksi suurin puolue keskusta saa 5 ministerinpaikkaa. Vihreät saa hallitukseen 3 ministeriä. Vasemmistoliitto ja RKP saavat kumpikin 2 ministerinpaikkaa.

Antti Rinne toivoo, että uusi hallitus voi aloittaa työt pian.

Raide-Jokeri

Raidejokeri kartalla
Uusi linja rakennetaan Keilaniemen ja Itäkeskuksen välille. Kuva: Seppo Suvela / Yle

Uuden pikaratikan rakentaminen on alkanut. Rakennustyöt alkoivat maanantaina Helsingissä ja Espoossa.

Uuden linjan nimi on Raide-Jokeri. Se rakennetaan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille.

Rakennustyöt kestävät 5 vuotta. Rakennustyöt aiheuttavat muutoksia liikenteeseen.

Sateinen toukokuu

kesäsadetta
Kuva: AOP

Toukokuussa satoi paljon.

Ilmatieteen laitos kertoo, että toukokuu oli tänä vuonna sateisempi kuin yleensä. Sademäärä oli 40 ja 100 millimetrin välillä eri puolilla Suomea.

Keski-Suomessa ja Itä-Suomessa satoi toukokuussa yli 2 kertaa niin paljon kuin toukokuussa yleensä.

Nyt kesäkuun alussa sää näyttää aivan erilaiselta. Keskiviikkona sää alkaa lämmetä, ja loppuviikolla lämpötila voi nousta jopa lähelle 30 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä