Maanantai 3.6.2019 (radio)
Hallitusohjelma

Uuden hallituksen ohjelma on valmis.
Uuteen hallitukseen tulee 5 puoluetta. Puoluejohtajat kertoivat hallituksen suunnitelmista maanantaina.
Hallituksen tavoite on saada Suomeen lisää työpaikkoja. Niin Suomen talous saadaan kuntoon.
Puoluejohtajat kertoivat myös, että uusi hallitus aikoo käyttää rahaa enemmän kuin vanha hallitus. Valtion menot kasvavat yli miljardilla eurolla vuodessa.
Hallitus aikoo antaa lisää rahaa esimerkiksi opetukseen. Esimerkiksi lukiosta ja ammattikoulusta tulee ilmaisia.
Myös eläkeläisille luvataan lisää rahaa. Pienimmät eläkkeet nousevat aluksi 50 euroa kuukaudessa.
Hallitus kerää rahaa esimerkiksi nostamalla joitakin veroja. Esimerkiksi alkoholin, tupakan ja bensiinin vero nousee. Silloin myös niiden hinta nousee.
Ministerit

Suomen uuteen hallitukseen tulee 19 ministeriä. Puoluejohtajat kertoivat maanantaina, miten puolueet jakavat ministerinpaikat.
Suurin puolue SDP saa pääministerin paikan. SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne on Suomen seuraava pääministeri. SDP saa yhteensä 7 ministerinpaikkaa.
Hallituksen toiseksi suurin puolue keskusta saa 5 ministerinpaikkaa. Vihreät saa hallitukseen 3 ministeriä. Vasemmistoliitto ja RKP saavat kumpikin 2 ministerinpaikkaa.
Antti Rinne toivoo, että uusi hallitus voi aloittaa työt pian.
Raide-Jokeri

Uuden pikaratikan rakentaminen on alkanut. Rakennustyöt alkoivat maanantaina Helsingissä ja Espoossa.
Uuden linjan nimi on Raide-Jokeri. Se rakennetaan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille.
Rakennustyöt kestävät 5 vuotta. Rakennustyöt aiheuttavat muutoksia liikenteeseen.
Sateinen toukokuu

Toukokuussa satoi paljon.
Ilmatieteen laitos kertoo, että toukokuu oli tänä vuonna sateisempi kuin yleensä. Sademäärä oli 40 ja 100 millimetrin välillä eri puolilla Suomea.
Keski-Suomessa ja Itä-Suomessa satoi toukokuussa yli 2 kertaa niin paljon kuin toukokuussa yleensä.
Nyt kesäkuun alussa sää näyttää aivan erilaiselta. Keskiviikkona sää alkaa lämmetä, ja loppuviikolla lämpötila voi nousta jopa lähelle 30 astetta.