Maanantai 3.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Monien etätyö loppui

ihmisiä työskentelemässä tietokoneilla avokonttorissa
Työntekijät palaavat taas toimistoihin. Kuva: AOP

Etätyö on loppunut monissa firmoissa. Työntekijät ovat palanneet takaisin työpaikoille nyt elokuun alussa.

Hallitus suositteli etätöitä koronan takia heinäkuun loppuun asti. Suositus loppui samaan aikaan, kuin monien kesäloma loppui.

Monet kulkevat taas töihin junalla tai bussilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos päättää ehkä jo tällä viikolla, suositteleeko se matkustajille kasvomaskia.

Kasvomaski peittää suun ja nenän, ja siksi se voi estää koronaviruksen leviämistä.

Koronasovellusta testataan

koronasovellus
Koronasovellus asennetaan puhelimeen. Kuva: AOP

Koronasovelluksen testikäyttö alkaa tiistaina. Esimerkiksi joukko Helsingin kaupungin työntekijöitä alkaa testata koronasovellusta.

Koronasovellus asennetaan puhelimeen. Se kertoo, jos puhelimen omistaja on ollut lähellä ihmistä, jolla on koronavirus. Näin ihmiset voivat varoa, että he eivät levitä koronavirusta eteenpäin.

Koronasovellus tulee kaikkien käyttöön ehkä syyskuussa. Käyttö on vapaaehtoista. Koronasovelluksesta on kuitenkin enemmän apua, jos sillä on paljon käyttäjiä.

Lentoaseman koronainfo

Koronatestauspiste Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Koronaviruksen infopiste Helsingin lentoasemalla. Kuva: Jari Kärkkäinen / Yle

Helsingin lentoasemalla on avattu koronaviruksen infopiste. Infopisteessä matkustajat voivat myös päästä koronatestiin.

Kaikkia matkustajia ei Helsingin lentoasemalla testata. Testiin pääsevät esimerkiksi matkustajat, joilla on koronaoireita.

Keskustan puheenjohtajaehdokkaat

Petri Honkonen
Petri Honkonen. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Keskusta-puolueen puheenjohtajan tehtävään on nyt 4 ehdokasta.

Maanantaina keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen kertoi, että hän haluaa puheenjohtajan paikalle. Myös yrittäjä Ilkka Tiainen kertoi, että hän lähtee mukaan puheenjohtajakilpailuun.

Keskustan nykyinen puheenjohtaja Katri Kulmuni haluaa jatkaa puheenjohtajana. Myös Annika Saarikko pyrkii keskustan johtoon. Saarikko palaa tällä viikolla ministerin työhön perhevapaan jälkeen.

Keskusta valitsee puolueen puheenjohtajan syyskuussa.

Viileä heinäkuu

Perjantain sääennuste.
Perjantai 24.7. oli heinäkuun viilein päivä. Kuva: Seija Paasonen / Yle

Heinäkuu oli viileä. Ilmatieteen laitos kertoo, että heinäkuu oli noin 2 astetta kylmempi kuin tavallisesti.

Lisäksi heinäkuussa satoi paljon. Heinäkuun sademäärä oli noin 2 kertaa suurempi kuin tavallisesti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä