Maanantai 4.10.2021 (radio)

Pandoran paperit

Gennadi Timtšenko kuuluu Venäjän presidentin Vladimir Putinin kaikkein läheisimpään sisäpiiriin.
Gennadi Timtšenko kuuluu Venäjän presidentin Vladimir Putinin lähimpään sisäpiiriin. Kuva: Yegor Aleyev / AOP & Sergey Guneev / EPA

Historiallisen suuri tietovuoto kertoo veroparatiisiyhtiöistä.

Veroparatiisit ovat maita, joissa voi kiertää veroja. Esimerkiksi Caymansaaret ja Bermuda ovat veroparatiiseja.

Dokumentit kertovat, miten omaisuutta ja tuloja on piilotettu.

Yli 200 suomalaisella on yhtiöitä veroparatiiseissa. Niin sanotut Pandoran paperit kertovat, että useilla heistä on rikostausta.

Paljastusta ovat tutkineet myös Ylen MOT-toimituksen toimittajat.

Sadat ulkomaiset poliitikot ovat mukana veroparatiiseissa. Joukossa on kymmeniä entisiä tai nykyisiä valtionpäämiehiä. Pandoran papereista ei löydy suomalaisia poliitikkoja.

Papereissa on paljon uutta tietoa myös Venäjän presidentin Vladimir Putinin lähipiirin toiminnasta. Mukana on bisnesmies Gennadi Timtšenko, jolla on myös Suomen kansalaisuus.

Koronatartunnat

Koronarokotus -kyltti Ratinan rokotuspisteen lähellä
Koronatilanne on taas alkanut kääntyä huonompaan suuntaan. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Koronatartuntojen määrä on kääntynyt nousuun Suomessa. Ennen tätä koronatartuntojen määrä oli laskussa elokuun loppupuolelta saakka.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että ilmaantuvuusluku on nyt lähes 118. Edellisellä 2 viikon jaksolla luku oli noin 110.

Ilmaantuvuusluku kertoo tautitapausten määrän 100 000:ta asukasta kohti 2 viikon ajalta.

Sairaalahoidossa on 136 koronaa sairastavaa eli 14 enemmän kuin perjantaina. Heistä tehohoidossa on 28 eli 4 enemmän kuin perjantaina.

Tynkkysen sakot

Sebastian Tynkkynen odottaa oikeudenkäyntiä maski naamallaan
Kansanedustaja Sebastian Tynkkynen. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Perussuomalaisten kansanedustaja Sebastian Tynkkynen on tuomittu sakkoihin. Syy on kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

Oulun käräjäoikeus määräsi Tynkkyselle 70 päiväsakkoa.

Tuomio koskee Tynkkysen tekstejä Facebookissa kuntavaalikampanjan aikaan 4 vuotta sitten. Tekstit käsittelivät maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden väitettyä käytöstä.

Tynkkynen on aiemmin tuomittu 2 kertaa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Eläinsuojeluilmoitukset

koira
Kuva: Antti Haanpää / Yle

Eläinsuojeluilmoitukset ovat lisääntyneet tänä vuonna. Erityisesti on tehty ilmoituksia koirien väkivaltaisesta kohtelusta.

Suomen eläinsuojelun tietoon tuli viime vuonna noin 8 000 eläinsuojeluilmoitusta. Vuonna 2019 luku oli noin 6 500.

Yli 90 prosenttia ilmoituksista koskee lemmikkieläimiä, eniten koiria ja kissoja.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Tiistaina sadealue ulottuu Varsinais-Suomesta Kainuuseen. Sää poutaantuu lännestä alkaen.

Keskiviikoksi etelästä saapuu sateita, jotka liikkuvat pohjoiseen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä