Maanantai 4.11.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä verotiedot kertovat?

Oikea vastaus:

Ne kertovat, kuinka paljon suomalaiset ovat ansainneet rahaa.

2.Kenellä oli viime vuoden suurimmat tulot?

Oikea vastaus:

Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paanasella.

3.Kuka oli suurituloisin nainen?

Oikea vastaus:

Maria Severina, joka on kotoisin Venäjältä.

4.Onko median vaikea saada ihmisten verotietoja?

Oikea vastaus:

Ei ole. Verohallinto tekee listan suurituloisista ja antaa listan medialle.

5.Mitä uutta tietojen saamiseen on tullut?

Oikea vastaus:

Suurituloiset ovat voineet pyytää, että he eivät ole mukana listalla. Media voi kuitenkin pyytää näitä tietoja.

6.Miksi verotietoja julkaistaan?

Oikea vastaus:

Yhteiskunnan pitää seurata, mistä ja kuinka paljon rikkaat saavat rahaa.

7.Miksi Meilahden sairaalassa peruttiin leikkauksia maanantaina?

Oikea vastaus:

Leikkaussaleja oli kiinni hoitajien sairauslomien takia.

8.Mistä ihmiset kärsivät Intian pääkaupungissa Delhissä?

Oikea vastaus:

He kärsivät likaisesta ilmasta, jota on vaarallista hengittää.

9.Mistä saasteita tulee?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi liikenteestä ja tehtaista.

10.Mikä on tämän syksyn pakkasennätys?

Oikea vastaus:

26,4 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä