Maanantai 4.11.2019 (radio)


Suomen suurituloiset

Ilkka Paananen.
Supercellin Ilkka Paanasella on Suomen suurimmat tulot. Kuva: Yle

Verohallinto on julkaissut viime vuoden verotiedot. Verotiedoista näkyy, kuinka paljon suomalaiset ansaitsivat rahaa viime vuonna.

Eniten rahaa ansaitsivat pelifirma Supercellin johtajat. Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paanasella oli Suomen suurimmat tulot.

Paanasen tulot olivat viime vuonna noin 110 miljoonaa euroa. Paananen maksoi veroja yli 40 miljoonaa euroa.

Suurituloisten kärkijoukossa on nyt myös nainen. Hän on Maria Severina, joka on kotoisin Venäjältä. Hän ansaitsi viime vuonna yli 36 miljoonaa euroa, kun hän myi HyTest-nimisen firman.

Urheilijoiden joukossa eniten ansaitsivat e-urheilijat, jotka pelaavat tietokonepelejä. Topias eli Topson Taavitsaisella oli tuloja noin 1,7 miljoonaa euroa. Hän oli viime vuonna Dota 2 -strategiapelin maailmanmestari.

Julkiset verotiedot

Verotoimisto
Kuva: Mesut Turan / Lehtikuva

Verotiedot ovat Suomessa julkisia. Verohallinto tekee listan suurituloisista ja antaa listan medialle.

Tänä vuonna suurituloiset ovat voineet ensimmäisen kerran pyytää, että he eivät ole mukana listalla. Nämä verotiedot menevät medialle vain, jos media niitä kysyy.

Monien asiantuntijoiden mielestä on tärkeää, että media voi kertoa ihmisten tuloista. Yhteiskunnan pitää seurata, mistä ja kuinka paljon rikkaat saavat rahaa.

Meilahden leikkaukset

Meilahden tornisairaala.
Meilahden tornisairaala. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Helsingin Meilahden sairaalassa on peruttu leikkauksia maanantaina.

Syynä oli se, että leikkaussaleja suljettiin hoitajien sairauslomien takia.

Sairaalasta kerrotaan, että potilaiden turvallisuus ei ole ollut vaarassa.

Delhin ilma

New Delhissä olivat huonot liikenneolosuhteet sunnuntaina 3. marraskuuta savusumun vuoksi.
Delhin ilma on täynnä saasteita. Kuva: Sajjad Hussain / AFP

Vielä ulkomaille: Intian pääkaupungissa Delhissä ilma on tosi likaista. Ihmisten on vaarallista hengittää Delhin ilmaa. Siksi esimerkiksi koulut ovat alkuviikon aikana kiinni.

Delhin ilmansaasteet tulevat esimerkiksi liikenteestä ja tehtaista. Siksi autoilua on rajoitettu. Se ei ole kuitenkaan riittänyt. Delhi oli maanantaina maailman saastunein kaupunki.

Syksyn pakkasennätys

Jäähiutaleita ikkunassa ja takana auringonlasku.
Kuva: Risto Koskinen / Yle

Sää on nyt kylmä.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Lapissa mitattiin tämän syksyn pakkasennätys. Muoniossa oli 26,4 astetta pakkasta.

Myös etelässä on kylmää. Lämpötila voi olla pakkasen puolella jopa päivällä. Tuulen takia ilma tuntuu tosi kylmältä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä