yle.fi-etusivu

Maanantai 4.12.2017 (radio)


Vankien terveydenhuolto saa arvostelua

Helsingin vankila.
Hoitohenkilökunta sanoo, että monissa vankiloissa terveydenhoidosta on tullut kaaos. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Vankien terveydenhoito saa arvostelua.Ylen haastattelussa monet vankilalääkärit ja -sairaanhoitajat sanovat, että nykyinen johto ei ymmärrä, kuinka vankeja hoidetaan.

Vankien terveydenhuollosta vastaa nyt Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Aiemmin vankien terveydenhuollosta vastasi Rikosseuraamuslaitos.

Monet vakituiset vankilalääkärit ovat jättäneet työnsä. Siksi vankiloissa on usein keikkalääkäreitä. Joskus kokemattomat lääkärit ovat esimerkiksi määränneet huumevangeille opiaattilääkkeitä. Ne ovat voimakkaita särkylääkkeitä, jotka vaikuttavat keskushermostoon.

Itsenäisyysjulistuksesta on 100 vuotta

Valtioneuvoston linna presidentin esittelysali
Kuvassa on Tasavallan presidentin esittelysali, jossa senaatti kokoontui 100 vuotta sitten. Kuva: Vesa Marttinen / Yle

Tänään on kulunut tasan 100 vuotta siitä, kun Suomen senaatti antoi itsenäisyysjulistuksen. Valtioneuvosto eli hallitus oli koolla aamupäivällä. Historiallisen päivän juhlassa oli myös edustajia vuoden 1917 senaatin jäsenten suvuista.

Istunto pidettiin samassa salissa, joka oli senaatin istuntosali 100 vuotta sitten.

Saanatunturi on nyt sininen

Saana-tunturi siniseksi valaistuna.
Saanatunturi Lapissa on saamelaisille pyhä paikka. Kuva: Christopher Lund

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhla näkyy jo tänään Kilpisjärvellä Lapissa. Saanatunturi on iltapäivällä valaistu siniseksi Suomen kunniaksi. Tunturin juhlavalaistus kestää yli 30 tuntia.

Valoteos näkyy myös naapurimaihin Ruotsiin ja Norjaan. Valoteoksen on tehnyt valotaiteilija Kari Kola.

Suomea juhlitaan myös ulkomailla

colosseum Valaistuna Suomen väreissä.
Rooman Colosseum pukeutuu Suomen itsenäisyyspäivänä siniseen ja valkoiseen. Kuva: Suomen Rooman-suurlähetystö

Suomen kunniaksi nähdään valotaidetta myös ulkomailla itsenäisyyspäivänä keskiviikkona. Nyt myös Rion Kristus-patsas Brasiliassa, San Franciscon kaupungintalo USA:ssa ja Oslon Holmenkollenin mäki Norjassa valaistaan Suomen lipun väreillä siniseksi ja valkoiseksi. Ateenassa Kreikassa valaistaan antiikinaikainen Hadrianuksen kaari.

Jo aiemmin oli tiedossa, että Rooman Colosseum Italiassa, Niagaran putoukset Kanadassa ja Tukholman Globen-halli Ruotsissa saavat juhlavalot Suomen kunniaksi.

Yle välittää kuvaa juhlavaloista eri puolilta maailmaa. Tapahtumaa voi seurata televisiosta, netistä ja sosiaalisesta mediasta.

Reykjavikin Suomi-koulu tervehtii 100-vuotiasta kotimaata

Suomikoulun oppilaita Reykjavikissa.
Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa. Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Reykjavikin Suomi-koulusta Islannista. Terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100.

Reykjavikin Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä