Maanantai 4.7.2022
TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.
Ampuminen Kööpenhaminassa
3 ihmistä on kuollut ampumisessa ostoskeskuksessa Kööpenhaminassa Tanskassa. 4 ihmistä on sairaalassa, ja heillä on vakavia vammoja.
Välikohtaus tapahtui Kööpenhaminan keskustan eteläpuolella sunnuntai-iltana.
Poliisi kertoi aamulla, että tutkinnassa ei ole havaittu merkkejä terrorismista.
22-vuotias epäilty on vangittu. Hän on syntyperäinen tanskalainen.
Lentolakko
Lentofirma SAS:n lentäjät ovat aloittaneet lakon. Työriidan osapuolet eivät ole päässeet sopuun.
Lähes 1000 lentäjää Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta aikoo osallistua työtaisteluun.
SAS arvioi, että noin puolet lennoista perutaan. Lakko vaikuttaa 30 000 matkustajaan päivässä.
SAS:n Suomen-lennot jatkuvat normaalisti, sillä lentoja operoi ulkoinen yhteistyökumppani.
Fossiiliset lämmitysmuodot

Valtio antaa rahaa niille, jotka luopuvat fossiilisesta lämmityksestä pientalossa.
Valtion budjettiin tulee 40 miljoonaa lisäeuroa öljylämmityksestä tai kaasulämmityksestä luopumiseen. Avustusta riittää yhteensä 33 000 pientaloon.
Yli 23 000 öljylämmityksen vaihtajaa on hakenut avustusta toissa vuodesta lähtien.
Naiset pörssifirmoissa

Naisten määrä pörssifirmojen hallituksissa on noussut ennätystasolle, 31 prosenttiin.
Suurissa pörssifirmoissa naisten osuus nousi 35 prosenttiin. Keskisuurten pörssifirmojen hallituksissa naisia oli 32 prosenttia ja pienissä firmoissa 26 prosenttia.
Valuutanvaihto
Matkavaluuttojen kysyntä on noussut, kun koronarajoitukset ovat lieventyneet.
Esimerkiksi valuutanvaihtofirma Forex kertoo, että ulkomaisen rahan vaihtaminen on lähes kymmenkertaistunut viime vuodesta.
Käteisellä voi varautua pikkuostoksiin ja häiriöihin korttimaksamisessa.
Esimerkiksi Helsingin rautatieasemalla Forexin vaihtopisteessä on välillä jonoja.
Eniten vaihdetaan Pohjoismaiden kruunuja, Englannin puntia ja USA:n dollareita.
Veronpalautukset

Ensimmäiset veronpalautukset ovat tulleet pankkitileille tänään.
Veronpalautuksia saa tässä kuussa yli 180 000 asiakasta yhteensä 170 miljoonaa euroa.
Eniten veronpalautuksia maksetaan elokuussa. Viimeiset veropalautukset maksetaan joulukuussa.
Sää
Sää alkaa viiletä.
Tiistaina sadekuuroja tulee lähes koko maassa. Lännessä lämpötila jää 20 asteen vaiheille, idässä on vielä hellelukemia.