Maanantai 5.12.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä eduskunta voi nyt tehdä Nato-asialle?

Oikea vastaus:

Eduskunta voi alkaa käsitellä Nato-päätöstä.

2.Kuinka kauan eduskunnalla on aikaa käsitellä Nato-päätöstä?

Oikea vastaus:

Maaliskuuhun saakka. Silloin alkaa eduskunnan vaalitauko.

3.Miksi muovikorkkien pitää olla kiinni pullossa?

Oikea vastaus:

Tarkoitus on vähentää muoviroskan määrää.

4.Milloin uudet muovipullot ja maitotölkit pitää ottaa käyttöön?

Oikea vastaus:

Viimeistään vuonna 2024.

5.Kuinka paljon nuoria on kuollut liikenneonnettomuuksissa tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Melkein 40.

6.Mikä on usein nuorten liikennekuolemien syy?

Oikea vastaus:

Kova ylinopeus.

7.Milloin suomalaiset saavat veronpalautuksia.

Oikea vastaus:

Suurin osa suomalaisista saa veronpalautuksia elokuussa tai syyskuussa. Osa saa joulukuussa.

8.Kuinka monta vuotta Suomi täyttää tiistaina 6.12.?

Oikea vastaus:

105 vuotta.

9.Onko tänä vuonna Linnan juhlat?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

10.Kuka on Linnan juhlien isäntä?

Oikea vastaus:

Presidentti Sauli Niinistö.

11.Millainen on sää lännessä tiistaina?

Oikea vastaus:

Poutainen eli ei sada.

12.Onko tiistaina pakkasta?

Oikea vastaus:

Melkein koko maassa on pakkasta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä