Maanantai 5.2.2018 (radio)


Eduskunnan puhemies

Paula Risikko
Eduskunnan uusi puhemies Paula Risikko. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Eduskunta on valinnut uuden puhemiehen. Eduskunta on Suomen parlamentti, ja puhemies johtaa eduskunnan työtä.

Uusi puhemies on Paula Risikko. Risikon puolue on kokoomus.

Risikko on 57-vuotias, ja hänellä on pitkä kokemus politiikasta. Risikko on ollut eduskunnassa kansanedustajana jo 15 vuotta. Nyt Risikko on sisäministeri, mutta hän jättää ministerin työn puhemiehen tehtävän takia.

Risikolla on terveystieteen tohtorin koulutus. Hän on kotoisin Seinäjoelta, Pohjanmaalta.

Presidenttiparin vauva

Presidentti Sauli Niinistö ja puoliso Jenni Haukio (Niinistön takana) poistuvat vastasyntyneen poikavauvansa kanssa Naistenklinikalta Helsingissä maanantaina 5. helmikuuta.
Presidentti Niinistö haki vauvan ja äidin kotiin maanantaina. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Sitten uusia uutisia presidentin vauvasta.

Rouva Jenni Haukio on päässyt vauvan kanssa kotiin Helsingin Naistenklinikalta. Haukio on presidentti Sauli Niinistön puoliso. Haukio synnytti poikavauvan perjantaina.

Presidentti Niinistö haki vauvan ja äidin kotiin maanantaina iltapäivällä. Rouva Haukio kertoi toimittajille, että hän voi hyvin.

Moskovan lumisade

Case-merkkinen puskutraktori työntää lumikasaa Moskovan Punaisella torilla.
Moskovassa tehdään kovasti lumitöitä. Kuva: Vasily Maximov / AFP

Venäjän pääkaupungissa Moskovassa on satanut paljon lunta. Parissa päivässä Moskovaan satoi noin puoli metriä lunta.

Moskovassa tehdään nyt kovasti lumitöitä, että kaupungin kadut saadaan auki.

Maanantaina koulut olivat kiinni, koska pienet lapset eivät voineet kulkea paksussa lumessa. Lumi häiritsi myös liikennettä, ja satoja lentoja peruttiin.

Runebergin päivä

Johan Ludvig Runeberg
Johan Ludvig Runeberg eli 1800-luvulla. Kuva: Svenska litteratursällskapet i Finland

Maanantaina on vietetty Runebergin päivää. Kirjailija Johan Ludvig Runeberg on Suomen kansallisrunoilija.

Runeberg syntyi vuonna 1804. Hän syntyi Pietarsaaressa ja asui myöhemmin Porvoossa. Molemmissa kaupungeissa puhutaan ruotsia, ja myös Runeberg kirjoitti ruotsiksi.

Runebergin kuuluisin kirja on Vänrikki Stoolin tarinat. Kirja alkaa runolla, jonka nimi on ruotsiksi Vårt land eli suomeksi Maamme. Runosta tuli Suomen kansallislaulu.

Runeberg-palkinto

Kirjailija Marjo Niemi vastaanotti Runeberg-kirjallisuuspalkinnon romaanistaan Kaikkien menetysten äiti Porvoossa 5. helmikuuta
Marjo Niemi sai Runeberg-palkinnon. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Runebergin päivänä on myös jaettu Runeberg-palkinto. Se on kirjallisuuspalkinto, joka on saanut nimen Johan Ludvig Runebergin mukaan. Palkinnon arvo on 10 000 euroa.

Tänä vuonna kirjailija Marjo Niemi sai Runeberg-palkinnon. Niemi sai palkinnon kirjasta Kaikkien menetysten äiti. Kirja kertoo äidin ja tyttären vaikeasta suhteesta. Niemi kysyy kirjassa esimerkiksi, miksi suomalaisten on niin vaikea koskettaa toista ihmistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä