Maanantai 5.2.2019 (radio)


Valtiontalous

Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö, valtiosihteeri Martti Hetemäki esitteli VM:n virkamiesarvion ensi vaalikauden talous- ja hallintopolitiikasta tiedotustilaisuudessa Helsingissä 4. helmikuuta.
Valtiovarainministeriön virkamiehiä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Virkamiehet ovat arvioineet Suomen taloutta. Valtiovarainministeriön virkamiehet sanovat, että Suomen seuraavan hallituksen pitää vähentää menoja tai lisätä tuloja 2 miljardilla eurolla.

Valtiovarainministeriö eli rahaministeriö hoitaa Suomen talouspolitiikkaa. Suomessa on pian vaalit, ja vaalien jälkeen Suomi saa uuden hallituksen. Siksi virkamiehet halusivat nyt kertoa, minkälainen työ odottaa uutta hallitusta.

Virkamiehet eivät sano, mikä on paras tapa hoitaa 2 miljardin aukko valtiontaloudessa. Poliitikkojen tehtävä on päättää keinoista.

Lääkepakkaukset

Jäljityksen mahdollistavalla koodilla varustettuja lääkepakkauksia.
Lääkeitä on vaikea väärentää, kun jokaisessa pakkauksessa on oma koodi. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Lääkepakkauksiin tulee uusi merkintä. Jokainen reseptilääkepakkaus saa oman koodin.

Koodi estää lääkeväärennökset. Väärennetyt lääkkeet voivat olla vaarallisia.

Uusi koodi pitää huolta siitä, että lääke on varmasti aito ja turvallinen.

Reseptilääkkeiden pakkaukset saavat koodin 9. helmikuuta alkaen. Koodi on pakollinen kaikissa suomalaisissa ja eurooppalaisissa apteekeissa.

Sapporon lumifestivaali

Lumesta veistetty Helsingin tuomiokirkko Sapporossa
Sapporon kaupungissa on Helsingin tuomiokirkko, joka on tehty lumesta. Kuva: Yoshio Tsunoda / AFLO / Reuters

Sapporon lumifestivaali on alkanut Japanissa. Ympäri Sapporon kaupunkia on tehty noin 200 lumiveistosta. Yksi niistä on Helsingin tuomiokirkko.

Iso lumiveistos on oikean tuomiokirkon näköinen. Sen rakentaminen kesti 4 viikkoa.

Sapporon lumifestivaali jatkuu viikon ajan. Sen jälkeen lumikirkko rikotaan ja lumi viedään pois.

Matti Nykänen

Matti Nykänen
Matti Nykänen Calgaryssä vuonna 1988. Kuva: AOP

Mäkihyppääjä Matti Nykänen on kuollut. Nykänen oli 55-vuotias.

Nykänen on yksi Suomen suurista urheilijoista. Hän voitti 4 olympiakultaa. Nykänen oli myös maailmanmestari monta kertaa.

Nykäsen paras vuosi oli 1988. Hän voitti silloin 3 kultamitalia Calgaryn olympialaisissa Kanadassa. Nykänen oli silloin maailman paras mäkihyppääjä.

Myöhemmin Matti Nykänen esiintyi laulajana.

Ismo Kallio

Ismo Kallio
Näyttelijä Ismo Kallio. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Näyttelijä Ismo Kallio on kuollut. Kallio oli 83-vuotias.

Ismo Kallio näytteli pitkään Suomen Kansallisteatterissa. Hän esiintyi paljon myös televisiossa ja elokuvissa.

Kallio näytteli myös presidentti Mauno Koivistoa. Suomalaiset sanovat, että Kallio oli Vara-Manu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä