Maanantai 5.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Ohjeet hoidoista

Carita Vuorenpää ja Lotta Lantto leikkausalihoitajat Jorvin sairaalan Anestesia- ja leikkausosasto K:n leikkaussalissa.
Tarvitaan koko Suomelle yhteisiä ohjeita siitä, kuinka kalliita hoitoja käytetään. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Lääkärit toivovat ohjeita siitä, mitä hoitoja he saavat tarjota potilaille. Monet hoidot ovat kalliita.

Lääkäriliiton mielestä tarvitaan ohjeet, jotka koskevat koko Suomea. Nykyään potilaan asuinpaikka voi ratkaista sen, kuinka nopeasti hän pääsee johonkin hoitoon.

Uudenlaisia hoitoja tulee koko ajan lisää, esimerkiksi uudet syöpähoidot ovat tosi kalliita. Niiden käytöstä tarvitaan yhteisiä ohjeita, jotta ihmiset ovat tasa-arvoisia eri puolilla Suomea.

Matkustaminen Norjaan

Matkailuautot liikenteessä Norjassa
Suomalaiset tykkäävät matkustaa Norjassa. Kuva: Sara Wesslin

Suomalaiset pääsevät nyt matkustamaan helposti Norjaan. Norja päästää suomalaiset maahan ilman rajoituksia, koska Suomen koronatilanne on hyvä.

Melkein kaikki suomalaiset saavat matkustaa Norjaan ilman karanteenia ja ilman koronarokotustodistusta. Vain Pohjois-Suomen Kainuun alueen asukkaiden pitää vielä noudattaa rajoituksia.

Koronaluvut

Sairaanhoitaja pistää koronarokotteen potilaalle Energia Areenalla Vantaalla. 26.5.2021.
Noin 60 prosenttia suomalaisista on saanut ainakin 1 koronarokotuksen. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Maanantaina on kerrottu, että Suomessa on 106 uutta koronatartuntaa. Sairaalahoidossa on 41 koronapotilasta.

Noin 60 prosenttia suomalaisista on saanut ensimmäisen koronarokotuksen, ja noin 20 prosenttia suomalaisista on saanut molemmat koronarokotukset.

Nuoret armeijaan

Suomen puolustusvoimien alokaskoulutus Santahaminassa. Naishenkilö armeijassa
Armeija on Suomessa pakollinen miehille, mutta vapaaehtoinen naisille. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Noin 12 000 nuorta on aloittanut maanantaina palveluksen armeijassa. Armeijassa nuoret oppivat esimerkiksi käyttämään aseita.

Tällä kertaa nuoret saavat armeijassa rokotuksen koronaa vastaan.

Nuoret aloittavat palveluksen armeijassa heinäkuussa tai tammikuussa. He ovat armeijassa vähintään 165 päivää.

Armeija on Suomessa pakollinen miehille. Naiset voivat mennä armeijaan, jos he itse haluavat.

Jos nuori ei halua mennä armeijaan, hän voi mennä siviilipalvelukseen. Siviilipalvelus voi olla esimerkiksi työtä jossakin järjestössä.

Epäterveeellinen kuumuus

Vanhus kahvilla Jaalan palvelukeskuksessa Kouvolassa.
Monet vanhukset eivät syö ja juo tarpeeksi, kun sää on kuuma. Kuva: Antro Valo / Yle

Suomessa on nyt kuuma ja kuiva sää.

Ilmatieteen laitos ennustaa, että kuumaa ilmaa tulee Siperiasta Suomeen myös tällä viikolla.

Kuuma sää rasittaa jo monien terveyttä. Esimerkiksi monet vanhukset voivat huonosti kuumuudessa. Vanhuksen keho voi kuivua kuumassa säässä.

Vanhukset voivat myös kaatua ja loukata itsensä, jos heiltä loppuvat voimat kuumuuden takia.

Alkuviikon sää

sääkartta
Kuva: Yle

Kuuma sää jatkuu alkuviikon aikana.

Lämpötila on päivällä noin 30 astetta, ja ihmisiä varoitetaan kuumuudesta.

Lähipäivinä tulee myös sadekuuroja eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä