Maanantai 6.10.2014

Suomen ja Venäjän ulkoministerit tapasivat

Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov lehdistötilaisuudessa Moskovassa.
Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja (vas.) ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tiedotustilaisuudessa Moskovassa. Kuva: RU24

Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja on keskustellut Venäjän ulkoministerin Sergei Lavrovin kanssa Ukrainasta.

Tiedotustilaisuudessa ministeri Tuomioja sanoi, että Suomi ei pyri mihinkään erityisasemaan Ukrainan kriisin neuvotteluissa. Tuomioja sanoi kuitenkin, että Suomi voi auttaa neuvotteluissa, jos apua tarvitaan. Myös Lavrov sanoi, että Venäjä arvioi Suomea samalla tavalla kuin kaikkia muitakin maita. Lavrov moitti EU:ta, koska hänen mielestään EU on aina Ukrainan hallituksen puolella.

Ministeri Lavrov sanoi myös, että Ukrainassa tehdyt rikokset täytyy tutkia. Lavrovin mukaan täytyy tutkia, ketkä ampuivat mielenosoittajia Kiovassa Maidanin aukiolla viime keväänä. Lisäksi täytyy tutkia, kuka ampui alas matkustajakoneen Itä-Ukrainassa.  Lavrov toivoi, että kansanväliset järjestöt kuten Etyj, Euroopan neuvosto ja YK ottavat vastuun rikostutkimuksista.

Nobel-palkinto aivotutkijoille

Lääketieteen Nobel-palkinnon julkistamistilaisuus Tukholman Karoliinisessa instituutissa maanantaina.
Lääketieteen Nobel-palkinnon saajat kerrottiin Tukholmassa. Kuva: Bertil Ericson / EPA

Lääketieteen Nobel-palkinto annetaan kolmelle aivotutkijalle. Palkinto annetaan amerikkalais-brittiläiselle John O'Keefelle sekä norjalaisille Maj-Britt ja Edvard Moserille.

Tutkijat löysivät aivoista tavallaan ihmisen "sisäisen GPS:n". He selvittivät, miten aivot tekevät kartan tilasta, joka meidän ympärillämme on. He selvittivät myös, miksi me osaamme kulkea oikeaan suuntaan ja löytää perille.

Tutkijoiden löydöt auttavat esimerkiksi Alzheimerin taudin hoidossa. Moni Alzheimer-potilas ei ymmärrä, missä hän on.

Superrekka liikenteeseen

superrekka
Superrekka vie puuta paperitehtaisiin. Kuva: UPM

Suomen maanteillä ajaa nyt 31 metriä pitkä rekka-auto. Se vie puuta tehtaille, joissa siitä tehdään esimerkiksi paperia.

Suomen suurin rekka painaa melkein 100 tonnia. Se on yli viisi (5) metriä pitempi kuin muut rekat. Uudessa rekassa on 12 akselia.

Tämä "superrekka" sai maanantaina viranomaisilta luvan ajaa Suomen teillä. Etukäteen on varmistettu, että rekka-auton reitillä olevat sillat kestävät sen painon. 

Polttopuun hinta laskenut

Polttopuukasa hallissa
Puulla voi lämmittää vaikka kodin tai saunan. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Saunaan ja takkaan saa nyt polttopuuta vähän halvemmalla kuin viime syksynä.

Hinta on laskenut, koska viime talvi oli lämmin. Puuta ei tarvinnut polttaa kovin paljoa ja ihmisillä on sitä vielä jäljellä.

Halpaa puuta tuodaan myös Virosta. Ja jotkut voivat myydä polttopuuta halvemmalla siksi, että he eivät maksa veroja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä