yle.fi-etusivu

Maanantai 6.11.2017 (radio)

 

Mattis Suomessa

Puolustusministeri James Mattis ja Sauli Niinistö
Puolustusministeri James Mattis ja presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

USA:n puolustusministeri on vierailulla Suomessa. Ministeri James Mattis tapasi maanantaina presidentti Sauli Niinistön.

Niinistö ja Mattis keskustelivat Presidentinlinnassa. He tapasivat myös toimittajia.

Ministeri Mattis sanoi, että USA:n suhde Suomeen on nyt vahvempi kuin koskaan ennen. Mattis myös onnitteli Suomea, koska itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta.

Veroparatiisit

Joku oli kirjoittanut Nordean Helsingin Aleksanterikadun pankkikonttorin eteen liiduilla veroparasiitti-sanan tiistaina 6. huhtikuuta 2016.
Ihmiset voivat suuttua, jos he epäilevät jotakin firmaa suhteesta veroparatiisiin. Kuva: Yle

Kansainvälinen media on saanut salaisia tietoja veroparatiiseista.

Esimerkiksi monet firmat siirtävät toimintaa ja rahaa maihin, joissa niiden ei tarvitse maksaa veroja ehkä ollenkaan. Tällaisia maita sanotaan veroparatiiseiksi.

Uudet tiedot auttavat selvittämään, miten firmat välttävät veroja. Toiminta voi olla laillista, mutta se vähentää aina jonkin maan verotuloja. Joskus toiminta on laitonta, esimerkiksi korruptiota.

Uudet tiedot kertovat myös poliitikkojen suhteista veroparatiiseihin. Tärkeitä suomalaisia poliitikkoja ei tiedoista löydy.

Liukuesteet vanhuksille

Keskien liukueste pöydällä
Liukueste kiinnitetään kenkään. Kuva: Hannu Harhama / Yle

Talvi tulee, ja monet vanhukset pelkäävät kaatumista. Vanhus voi loukkaantua tosi pahasti, jos hän kaatuu jäisellä kadulla.

Monet kunnat haluavat auttaa vanhuksia. Ne antavat vanhuksille liukuesteet ilmaiseksi. Liukuesteet kiinnitetään kenkiin. Periaate on vähän sama kuin auton talvirenkaissa.

Kuntien kannattaa antaa liukuesteet vanhuksille ilmaiseksi, koska niin ne voivat vähentää lääkärikuluja.

Karhunmetsästys

Karhu.
Karhujen määrä on kasvanut. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomessa on metsästetty tänä vuonna yli 230 karhua. Se on yli 50 karhua enemmän kuin viime vuonna.

Karhuja on voitu metsästää enemmän kuin ennen, koska karhujen määrä on kasvanut. Ennen kuin tämän vuoden metsästys alkoi, Suomessa oli noin 1700 yli vuoden vanhaa karhua.

Eniten karhuja ammuttiin Itä-Suomessa.

Ruotsalaisuuden päivä

Taiteilija Tove Jansson valokuvattuna vuonna 1991.
Tove Jansson kirjoitti Muumi-kirjat ruotsiksi. Kuva: Seppo Sarkinen / Yle

Maanantaina on vietetty ruotsalaisuuden päivää. Silloin juhlitaan ruotsin kieltä, joka on Suomen toinen virallinen kieli.

Ruotsalaisuuden päivä eli ruotsiksi Svenska dagen on aina marraskuun 6. päivä. Päivää on vietetty jo yli 100 vuoden ajan.

Noin 300.000 suomalaista puhuu äidinkielenä ruotsia. Monet kuuluisat suomalaiset ovat ruotsinkielisiä. Esimerkiksi Tove Jansson kirjoitti Muumi-kirjat ruotsiksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulu Thunder Bayssa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä