Maanantai 6.12.2021 (radio)


Itsenäisyyspäivä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja puoliso Jenni Haukio itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta 2021.
Presidenttipari itsenäisyyspäivänä 2021. Kuva: Matti Porre / Tasavallan presidentin kanslia

Suomessa on vietetty itsenäisyyspäivää.

Koronan takia juhlat ovat olleet erilaiset kuin tavallisesti.

Esimerkiksi Presidentinlinnan vastaanotto peruttiin. Tänä vuonna ei nähty, kuinka presidenttipari kättelee vieraita.

Yle on kuitenkin tehnyt ohjelmaa Presidentinlinnasta. Ohjelmassa haastateltiin presidentti Sauli Niinistöä ja rouva Jenni Haukiota.

Presidenttipari puhui esimerkiksi korona-ajasta. Presidentti sanoi, että olemme korona-aikana oppineet arvostamaan kaikkien työtä. Presidenttipari myös kiitti hoitoalan työntekijöitä.

Ohjelmassa tavattiin myös veteraani ja lotta. He puolustivat Suomea sodassa yli 70 vuotta sitten.

Veteraanit ovat entisiä sotilaita. Lotat ovat naisia, jotka auttoivat armeijaa esimerkiksi sairaanhoitajina ja keittäjinä.

Suomalaiset kunnioittavat veteraaneja ja lottia, koska he auttoivat Suomea pysymään itsenäisenä.

Itsenäisyyspäivän tapahtumia

Ruokajono, jossa näkyy useita kymmeniä ihmisiä odottamassa ruokaa.
Itsenäisyyden viettoa Helsingin Rautatientorilla. Kuva: Petteri Bulow / Yle

Itsenäisyyspäivänä on järjestetty myös tapahtumia köyhille.

Helsingissä perinteinen köyhien itsenäisyyspäivän tapahtuma oli tällä kertaa ulkona Rautatientorilla koronan takia.

Köyhien itsenäisyyspäivän tapahtuma on perinne, jonka aloitti Veikko Hursti. Hän halusi, että kaikilla on mahdollisuus juhlia itsenäisyyspäivää.

Tänä vuonna myös Tampereella järjestettiin itsenäisyyspäivän tapahtuma köyhille.

Kulkueet ja mielenosoitukset

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kulkee Töölön läpi itsenäisyyspäivänä.
Yksi itsenäisyyspäivän mielenosoituksista Helsingissä. Kuva: Tuomas Rimpiläinen / Yle

Itsenäisyyspäivänä on järjestetty myös ylioppilaiden kulkueita eri puolilla Suomea.

Ylioppilaat kulkivat esimerkiksi Helsingin keskustassa. Presidentinlinnan luona ylioppilaat tervehtivät presidentti Sauli Niinistöä.

Helsingissä on järjestetty myös mielenosoituskulkueita. Mielenosoittajat olivat aivan eri mieltä esimerkiksi maahanmuutosta.

Poliisi on huolehtinut siitä, että eri mielenosoituskulkueet eivät ole kohdanneet toisiaan.

Pakkanen

sääkartta

Itsenäisyyspäivää on vietetty pakkassäässä. Pakkasta on ollut koko maassa 10 ja 30 asteen välillä. Itsenäisyyspäivän aamuna Lapin Muoniossa mitattiin 35 pakkasastetta.

Pakkassää jatkuu lähipäivinä. Tiistaina ja keskiviikkona pakkasta on etelässä 10 ja 20 asteen välillä ja pohjoisessa 20 ja 30 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä