Maanantai 6.7.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä maasta Suomeen tulee ensimmäinen ryhmä alaikäisiä turvapaikanhakijoita?

Oikea vastaus:

Kreikasta.

2.Kuinka paljon Suomi ottaa vastaan alaikäisiä turvapaikanhakijoita Välimeren leireiltä?

Oikea vastaus:

175.

3.Miksi he ovat ensin 2 viikkoa karanteenissa?

Oikea vastaus:

Koronaepidemian takia.

4.Mitä Apteekkariliitto on avannut nettiin?

Oikea vastaus:

Lääkehakupalvelun.

5.Miksi palvelu avattiin?

Oikea vastaus:

Kaikkia lääkkeitä ei ole aina saanut joka apteekista.

6.Kuinka paljon saatavuushäiriöitä on jo tänä vuonna ilmoitettu?

Oikea vastaus:

Yli 1 200.

7.Missä suurin osa uusista alokkaista aloittaa varusmiespalveluksen?

Oikea vastaus:

Maavoimissa.

8.Kuinka suuri osa alokkaista on naisia?

Oikea vastaus:

Yli 700.

9.Kuka oli Ennio Morricone?

Oikea vastaus:

Italialainen säveltäjä.

10.Missä elokuvassa Morriconen tunnetuin sävelmä oli?

Oikea vastaus:

Elokuvassa Hyvät, pahat ja rumat.

11.Minkä palkinnon hän sai vuonna 2007?

Oikea vastaus:

Elämäntyö-Oscarin palkinnon.

12.Kuka oli Eino Leino?

Oikea vastaus:

Leino oli suomalainen runoilija, lehtimies ja kriitikko.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä