Maanantai 6.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko, ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Lapsia tuodaan Suomeen pakolaisleireiltä

Lapsi kantaa vesitynnyriä Morian pakolaisleirillä Kreikassa.
Morian pakolaisleiri Kreikan Lesboksella. Kuva: Orestis Panagiotou / EPA

Alaikäisten turvapaikanhakijoiden siirto leireiltä Suomeen alkaa. Siirto alkaa Välimeren pakolaisleireiltä Suomeen tällä viikolla.

Kreikasta saapuu 25 lasta ja nuorta, jotka ovat ilman huoltajaa. Suomi päätti helmikuussa ottaa vastaan 175 alaikäistä turvapaikanhakijaa. Suomeen saapuu nyt ensimmäinen ryhmä.

Maahanmuuttovirasto Migri ei kerro tarkkaa saapumispäivää.

Turvapaikanhakijat ovat aluksi koronaepidemian takia 2 viikon karanteenissa. Sen jälkeen heidät sijoitetaan keskuksiin, jotka ovat erikoistuneet alaikäisten vastaanottoon.

Lääkkeitä ei aina saa heti apteekista

Infografiikka Fimealle ilmoitetuista saatavuushäiriöilmoituksista.

Apteekkariliitto on avannut nettiin lääkehakupalvelun. Kuka tahansa voi hakea lääkkeen nimellä tietoja siitä, missä lääkettä on.

Lääkehaku kehitettiin, koska kaikkia lääkkeitä ei ole aina saanut joka apteekista. Kesäkuun loppuun mennessä tehtiin yli 1 200 ilmoitusta saatavuushäiriöstä. Se on yhtä paljon kuin toissa vuonna yhteensä.

Suurin osa lääkkeistä voidaan korvata rinnakkaislääkkeellä tai hankkia lääke tukusta muutamassa päivässä.

12 000 nuorta aloitti armeijan

varusmiesten mustia maihinnousukenkiä
12 000 nuorta aloitti maanantaina armeijan. Kuva: Sara Silvennoinen / Yle

Noin 12 000 alokasta on aloittanut tänään Suomessa varusmiespalveluksen eli armeijan. Suurin osa aloittaa maavoimissa. Loput palvelevat merivoimien, ilmavoimien ja rajavartiolaitoksen joukko-osastoissa.

Alokkaista yli 700 on naisia.

Koronaepidemian takia alokkaat ja kouluttajat jaetaan 3 osastoon. Ryhmät vuorottelevat palveluksessa ja vapaalla.

Säveltäjä Ennio Morricone on kuollut

Ennio Morricone johtamassa orkesteria Amsterdamissa 21. helmikuuta 2016.
Ennio Morricone johtamassa orkesteria Amsterdamissa 21. helmikuuta 2016. Kuva: Paul Bergen / EPA

Italialainen säveltäjä Ennio Morricone on kuollut. Hän kuoli 91-vuotiaana.

Morricone sävelsi musiikkia 500 elokuvaan 6 vuosikymmenellä. Hänet muistetaan erityisesti Sergio Leonen western- eli lännenelokuvien sävellyksistä. Tunnetuin on tunnussävelmä elokuvassa Hyvät, pahat ja rumat.

Morricone oli Oscar-ehdokkaana 6 kertaa ja sai palkinnon vuonna 2015. Lisäksi vuonna 2007 hän sai elämäntyö-Oscarin palkinnon.

Maanantaina on vietetty Eino Leinon päivää

Eino Leinon patsas Helsingissä.
Eino Leinon patsas Helsingissä. Kuva: Esa Hiltula / AOP

Maanantaina Suomessa on vietetty Eino Leinon päivää. Sitä vietetään runoilija Eino Leinon syntymäpäivänä 6. heinäkuuta. Se on ollut liputuspäivä vuodesta 1992.

Eino Leino syntyi vuonna 1878 ja kuoli vuonna 1926. Hän oli runoilija, lehtimies ja kriitikko.

6. heinäkuuta on myös runon ja suven päivä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä