Maanantai 6.8.2018 (radio)


Maa järisi Indonesiassa

rakennusromua Denpasarin kaupungissa
Maanjäristys teki paljon vahinkoa Indonesiassa. Kuva: Made Nagi / EPA

Indonesiassa Lombokin saarella on ollut maanjäristys.

Järistyksessä on kuollut noin 100 ihmistä. Loukkaantuneita on monta sataa. Indonesian viranomaiset sanovat, että kaikki kuolleet ovat indonesialaisia.

Järistys oli sunnuntai-iltana. Se tuntui myös Lombokin naapurisaarella Balilla ja Gili-saarilla Balin ja Lombokin välissä.

Järistyksen jälkeen Lombokista on siirretty pois noin 10 000 ihmistä.

Risteilylaivat tuovat turisteja

Helsingin Kauppatirilta näkymää jossa näkyy Presidentinlinna ja Tuomiokirkko.
Helsinki on kaunis kaupunki kesällä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Isot risteilylaivat tuovat tänä kesänä paljon turisteja Helsinkiin. Helsingissä käy yhteensä puoli miljoonaa risteilyturistia.

Esimerkiksi maanantaina Helsinkiin tuli 3 risteilylaivaa. Laivat olivat niin isoja, että niissä on tilaa yhteensä yli 11000 matkustajalle.

Kotoutumisen kokemusasiantuntijoita valmistui

Sika vai siika? Luokan valkotaululla opetellaan suomen kielen outoja eroja.
Kokemusasiantuntija tietää omasta elämästä, mitä kotoutuminen on. Kuva: Matti Myller / Yle

Jyväskylässä on koulutettu kotoutumisen kokemusasiantuntijoita. Koulutuksesta on valmistunut 7 ihmistä.

Kokemusasiantuntijalla on itsellään kokemusta kotoutumisesta. Hän on tullut Suomeen pakolaisena, oppinut kielen ja löytänyt oman paikan Suomessa.

Kotoutumisen kokemusasiantuntijat voivat auttaa esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä tai pakolaisten sosiaalisessa kuntoutuksessa.

Nuorin kokemusasiantuntija on 19-vuotias lukiolainen, ja vanhin kokemusasiantuntija on 41-vuotias lähihoitajaopiskelija.

Linnanmäellä tapahtui onnettomuus

Huvittelijoita Raketti-laitteessa Linnanmäellä.
Linnanmäellä ei yleensä tapahdu onnettomuuksia. Kuva: Onni Ojala / Lehtikuva

Linnanmäen huvipuistossa on tapahtunut onnettomuus. 9-vuotias tyttö putosi laitteesta, jonka nimi on Mustekala.

Tyttö vietiin sairaalaan, mutta hän ei loukkaantunut pahasti.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Linnanmäeltä kerrotaan, että laitteessa ei ollut teknistä vikaa.

Suomessa on tosi epätavallista, että huvipuistossa tapahtuu onnettomuus.

Asuntomessuilla oli paljon yleisöä

keittiö ja ruokahuone
Asuntomessuilla ihmset tutustuvat suomalaiseen rakentamiseen. Kuva: Mari Kahila / Yle

Porin asuntomessut kiinnostivat suomalaisia. Messuilla vieraili noin 120 000 ihmistä.

Asuntomessualueella oli 28 pientaloa ja 1 rivitalo, joissa esiteltiin suomalaista rakentamista ja asumista. Messualueella oli myös vanhusten palvelutalo ja lasten päiväkoti.

Porin asuntomessut kestivät kuukauden. Ne loppuivat sunnuntaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä