Maanantai 6.9.2021 (radio)
Koronarajoitukset
Suomen hallitus on neuvotellut koronarajoituksista. Hallituksen tavoite on, että koronarajoitukset voidaan lopettaa kokonaan.
Tavoitteeseen päästään, jos koronarokotukset edistyvät hyvin. Pääministeri Sanna Marin arvioi, että Suomessa voidaan elää taas normaalisti, kun vähintään 80 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut koronarokotukset.
Koronarajoitukset voidaan lopettaa ehkä jo lokakuussa.
Valtionvelka
Monien suomalaisten mielestä Suomen velka kasvaa liian nopeasti. Eroja on kuitenkin eri puolueiden kannattajien välillä.
Maaseudun Tulevaisuus -lehden kyselyssä 80-90 prosenttia perussuomalaisten, kokoomuksen ja keskustan kannattajista oli huolissaan valtionvelasta. Esimerkiksi vasemmistoliiton kannattajista vain noin 20 prosenttia oli huolestunut valtionvelasta.
Valtionvelka on kasvanut koronakriisin aikana. Suomella oli heinäkuun lopussa velkaa noin 130 miljardia euroa.
Ylikapellimestari Nicholas Collon
Radion sinfoniaorkesterilla eli RSO:lla on uusi ylikapellimestari. Uusi ylikapellimestari on Nicholas Collon.
Collon aloittaa työt Helsingissä tällä viikolla. Brittiläinen Collon on RSO:n ensimmäinen ulkomaalainen ylikapellimestari.
Ylikapellimestarin tehtävä on tärkeä. Hän johtaa ja suunnittelee orkesterin esityksiä.
Radion sinfoniaorkesteri on Yleisradion orkesteri. Sen tehtävä on edistää suomalaista musiikkikulttuuria.
RSO perustettiin jo melkein 100 vuotta sitten, vuonna 1927. Orkesterissa on 99 muusikkoa.
Ilmastonmuutos ja terveys
Ilmastonmuutos tuo terveysongelmia. Asiasta kertoo lääketieteen lehti Lancet.
Esimerkiksi vanhuksia kuolee kuumuuden takia nykyään enemmän kuin ennen. Vanhusten kuumuuskuolemat ovat lisääntyneet yli 50 prosenttia 20 vuodessa.
Ilmastonmuutoksen takia myös monia muita sairauksia on enemmän kuin ennen. Esimerkiksi allergiat ovat lisääntyneet ilmastonmuutoksen takia.
Tiistain sää

Sää lämpenee maan etelä- ja keskiosassa.
Etelässä lämpötila on jopa 18 astetta, muuten lämpötila on 11 ja 15 asteen välillä.
Pilvisyys on vaihtelevaa, ja sadekuuroja tulee etenkin maan pohjois- ja keskiosassa.