Maanantai 7.10.2019 (radio)

Kaksoiskansalaiset ovat jumissa Turkissa

Porträtt av president Recep Tayyip Erdoğan och Turkiets landsfader Mustafa Kemal Atatürk på terminalväggen på Istanbuls nya flygplats.
Kuva: EPA-EFE/SRDJAN SUKI

Ylen tietojen mukaan Turkki on estänyt joitakin Suomen kansalaisia poistumasta maasta. Poistumiskieltoja on annettu joillekin kaksoiskansalaisille, joilla on Turkin ja Suomen kansalaisuus. Turkki sanoo, että poistumiskieltojen yksi syy on epäily terrorismista. Todisteina on käytetty tietoja, jotka on kerätty sosiaalisesta mediasta. Suomen ulkoministeriö kertoo, että se yrittää auttaa kaksoiskansalaisia, jotka eivät saa poistua Turkista.

Turkki aikoo hyökätä Pohjois-Syyriaan

En turkisk militärkonvoj i Syrien på väg mot provinsen Idlib
Kuva: EPA-EFE/Yahya Nemah

Turkki aikoo hyökätä kurdien alueelle Syyriassa. Turkki haluaa ajaa kurdien joukot pois Turkin ja Syyrian rajan läheltä. Turkki haluaa myös luoda alueelle turvavyöhykkeen. Yhdysvallat on aiemmin ilmoittanut, että se vetää joukkonsa pois Pohjois-Syyriasta. Yhdysvallat on aiemmin tukenut kurdeja, kun ne ovat taistelleet Isis-järjestöä vastaan.

Irakin mielenosoituksissa on kuollut lisää ihmisiä

Mielenosoituksessa loukkaantunutta kannetaan
Mielenosoituksissa on kuollut yli 40 ihmistä ja satoja on loukkaantunut. Kuva: Ahmed Jalil / EPA

Irakin armeija myöntää, että se käytti liikaa voimaa mielenosoittajia vastaan. Viime yönä kuoli 13 ihmistä, kun turvallisuusjoukot hyökkäsivät mielenosoittajien kimppuun. Armeija myöntää nyt ensimmäisen kerran, että se on käyttänyt liikaa voimaa. Mielenosoittajat sanovat, että sotilaat ampuivat suoraan heitä kohti. Mielenosoitukset alkoivat viime viikolla tiistaina. Niissä on kuollut lähes 100 ihmistä.

Suomen talous heikkenee

Mynt staplade i högar som blir högre och högre.
Kuva: Copyright � 2013 Roland Magnusson, all rights reserved

Suomen talouden odotetaan heikkenevän. Suomen taloudesta vastaava ministeriö on tehnyt uuden arvion siitä, miten Suomen talous kasvaa tänä vuonna. Uuden arvion mukaan talous kasvaa 1,5 prosenttia. Edellinen ennuste oli 1,6 prosenttia. Suomen taloutta auttaa se, että suomalaiset ostavat Suomessa tuotettuja tavaroita ja palveluja.

Kuopion kouluhyökkäystä tutkitaan

Avspärrningsband med texten
Kuva: Yle

Melkein kaikki Kuopion kouluhyökkäyksessä loukkaantuneista ovat päässeet pois sairaalasta. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa on vielä hoidossa kaksi ihmistä. Toinen on mies, jota epäillään iskun tekemisestä. Keskusrikospoliisi kertoo, että se jatkaa kouluun tehdyn iskun tutkintaa. Nuori mies puukotti viime viikolla tiistaina ihmisiä Kuopiossa Savon ammattiopistossa. 10 ihmistä loukkaantui ja 1 ihminen kuoli.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä