Maanantai 7.11.2016

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka johtaa Yhdysvaltain presidentinvaalien kamppailua?

Oikea vastaus:

Hillary Clinton.

2.Kuinka suuri ero kahden ehdokkaan kannatuksessa on?

Oikea vastaus:

Noin kaksi prosenttiyksikköä.

3.Mitä FBI on päättänyt Clintonin sähköposteista?

Oikea vastaus:

Se on päättänyt, että sähköpostien tutkinta lopetetaan.

4.Mitä viranomaiset haluavat Postilta?

Oikea vastaus:

Viranomaiset haluavat, että Posti parantaa postin jakelua.

5.Millä Postia uhataan, jos se ei paranna postin jakelua?

Oikea vastaus:

Sadan tuhannen euron sakolla.

6.Mitä Posti on Viestintäviraston mukaan rikkonut?

Oikea vastaus:

Postilakia.

7.Mitä Audeista on Bild-lehden mukaan löytynyt?

Oikea vastaus:

Uusi huijausohjelma.

8.Milloin se löytyi?

Oikea vastaus:

Kesällä.

9.Mistä automalleista on kyse?

Oikea vastaus:

A6, A8 ja Q5.

10.Mitä Suomen presidentin kanslia on alkanut tehdä?

Oikea vastaus:

Se postittaa Linnan juhlien kutsuja.

11.Paljonko itsenäisyyspäivän juhliin odotetaan vieraita?

Oikea vastaus:

Noin 1800.

12.Milloin Suomen itsenäisyyspäivä on?

Oikea vastaus:

Kuudes joulukuuta. (6.12.)

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä