Maanantai 7.11.2022 (radio)
Suomen velka

Suomen velkaantuminen ylittää ensimmäistä kertaa Euroopan unionin raja-arvot. Suomi on velkaantunut koronapandemian alusta asti niin nopeasti, että EU saattaa puuttua kehitykseen.
Komissio esittelee tällä viikolla uudet säännöt velkaantumisen hillintään.
Jäsenmaat voidaan jakaa eri luokkiin velan mukaan. Suomi ei ehkä enää kuulu kärkijoukkoon ja voi joutua nykyistä tiiviimpään tarkkailuun.
Uudet säännöt voivat olla voimassa jo vuonna 2024.
Ilmastonmuutos

Ilmasto lämpenee edelleen. 8 viime vuotta ovat olleet kuumimmat vuodet tilastohistoriassa. Näin kertoo Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n raportti.
Tutkijat arvioivat, että maailman keskimääräinen lämpötila on noussut jo 1,15 astetta verrattuna aikaan ennen teollisuutta.
Maailman maat ovat sopineet, että ilmasto ei saa lämmetä enempää kuin 1,5 astetta. Tutkijat sanovat, että tavoite ei enää vaikuta todennäköiseltä.
1,5 asteen rajan ylittäminen aiheuttaa paljon suurempia riskejä ihmisille, eliökunnalle ja ekosysteemeille. Raportti varoittaa, että jäätiköitä sulaa, merenpinta kohoaa ja helleaallot ovat ennätyksellisiä.
YK:n kansainväliset ilmastoneuvottelut ovat alkaneet Egyptissä.
Etninen syrjintä
Etniset vähemmistöt kokevat syrjintää Suomen korkeakouluissa. Opetusministeriön selvitys koski korkeakoulujen opettajia ja tutkijoita.
Selvitys kertoo, että etniset vähemmistöt kokevat syrjintää lähes 2 kertaa useammin kuin etniset suomalaiset. Samoin urakehitys on heikompaa kuin valtaväestöllä.
Korkeakoulujen ylimmissä tehtävissä on suhteellisesti vähän naisia ja etnisiä vähemmistöjä. Lisäksi rekrytointi eli työntekijöiden valitseminen työhön ei ole läpinäkyvää.
Karhujen talviuni

Helsingin Korkeasaaren eläintarhan karhut ovat nyt talviunilla. Karhut ovat keränneet rasvavarastoja syksyn aikana.
Karhut voivat nukkua monta kuukautta, eläintarhasta kerrotaan.
Eläintarhan karhulinnassa asuu 2 naaraskarhua. Ne ovat olleet viime viikot enimmäkseen talvipesässä.
Karhujen talviunet keskeytyivät viime vuonna jo jouluna, koska vesiputki eläintarhassa meni rikki.
Sää
Sää on pilvinen, ja sateita liikkuu Suomen yli. Päivällä vettä tai räntää sataa idässä. Lännessä ja pohjoisessa on poutaa eli ei sada.
Lämpötila on maan eteläosassa ja keskiosassa 6–10 astetta, pohjoisosassa 0–-3 astetta.