Maanantai 7.11 (radio)

FBI:ltä Clintonille hyvä uutinen

Hillary Clinton kampanjoi Pohjois-Carolinan Wintervillessä.
FBI ilmoitti, että se lopettaa Clintonin sähköpostien tutkinnan. Kuva: Jim lo Scalzo / EPA

Yhdysvaltain presidenttiehdokkaiden kannatuksen erot ovat pysyneet aika samanlaisina kuin aiemmin. Demokraattien Hillary Clinton johtaa republikaanien Donald Trumpia noin kahdella prosenttiyksiköllä.

Uudet kyselyt tehtiin kuitenkin viikonloppuna. Kyselyissä ei siis näy, millainen vaikutus on ollut maanantaiaamun uutisella Clintonin sähköposteista.

Liittovaltion poliisi FBI kertoi, että Clintonin huolimaton sähköpostin käyttö ei johda rikossyytteeseen. Arvioidaan, etä uutinen voi lisätä Clintonin kannatusta.

Yhdysvaltain presidentinvaalien kampanjointi päättyy tänään. Uuden presidentin nimi tiedetään ylihuomenna keskiviikkona.

Posti sai uhkasakon

Kirje postin keräyslaatikkoon.
Postia uhataan sadan tuhannen euron sakolla, jos posti ei ala kulkea kunnolla. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viranomaiset vaativat Postia parantamaan postin jakelua. Viestintävirasto uhkaa Postia sadan tuhannen euron sakolla. Se täytyy maksaa, jos postinjakelun virheitä ei korjata.

Viestintävirasto sanoo, että Posti ei ole hoitanut tehtäväänsä kunnolla. Se on viranomaisten mukaan rikkonut postilakia usein kirjeiden jakamisessa.

Viraston selvityksen mukaan kesällä useat tavalliset kirjeet viipyivät matkalla. Viraston selvityksessä paljastui, että joka sadas kirje viipyi matkalla.

Bild: Audista löytyi uusi huijausohjelma

Audeja rivissä.
Saksalaisen Audin malleista on löytynyt uusi huiijausohjelma, kirjoittaa Bild-lehti. Kuva: Armin Weigel / EPA

Saksalaisista Audi-autoista on löytynyt uusi päästöjen huijausohjelma. Se antaa vääriä arvoja pakokaasujen päästöistä.

Saksalainen Bild-lehti kertoo, että amerikkalaiset viranomaiset löysivät huijausohjelman viime kesänä Audeista, joissa on automaattivaihteet.

Uusi ohjelma on erilainen kuin se joka löytyi viime vuonna Audeista, Volkswageneista ja Seateista. Huijausohjelma löytyi Audin automalleista A6, A8 ja Q5.

Linnan juhlien kutsut lähtivät

tanssia linnassa
Linnan juhlat lähestyvät. Kutsujen postitus on alkanut. Kuva: Yle

Suomen presidentin kanslia on aloittanut Linnan juhlien kutsujen postittamisen. Presidentinlinnaan kutsutaan Suomen  itsenäisyyspäivänä tänä vuonna noin 1800 vierasta.

Tänä vuonna kutsun saavat esimerkiksi monet virolaisen vapaaehtoiset, jotka taistelivat Suomen puolesta jatkosodassa. Kutsuja saavat myös ruotsalaiset vapaaehtoiset.

Linnassa nähdään kuudes joulukuuta myös paljon sotaveteraaneja ja lottia. 

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä